


De Europese Commissie heeft in de strijd tegen zwaarlijvigheid een dikke pluim uitgedeeld aan bedrijven, waaronder het Nederlands-Britse Unilever.
Unilever gebruikt veel minder foute vetten, suiker en zouten voor haar producten, zoals Solero ijs en Calvé saus. Het biedt ook meer light varianten.
Lof was er ook voor McDonald's; dat heeft op de doosjes hamburgers en frietjes nu balkjes geplaatst met informatie over vet, zout en suiker. Frisdrankgiganten als Coca-Cola en Pepsi kregen een Europese schouderklop omdat ze vrijwillig geen reclame meer richten op kinderen.
'Hopelijk krijgen deze bedrijven snel navolging'', zei Europees Commissaris Markos Kyprianou donderdag. Een op de drie Europeanen is te zwaar. 'Alarmerend is dat het aantal te zware kinderen in de EU jaarlijks met 400.000 toeneemt.'
Fijn dat het zo goed gaat, denk je dan ;-)
Volgens mij, moeten we hier toch eens wat meer echt verleidelijke recepten gaan neerzetten, zodat die pluim overbodig wordt!
bron: EVMI
Op 10 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben.
Als producenten geen initiatieven ontplooien zulllen ze ongetwijfeld over niet al te lange tijd iets opgelegd krijgen nu obesitas zo'n politiek issue aanhet worden is.
In dezelfde trend: Heineken die waarschuwt tegen alcoholgebruik en de horeca die verwoede pogingen deed/doet om een algeheel rookverbod te voorkomen.
@Ailko: Daar zou ik ook moedeloos van worden, maar ik ken een echt heel goede chef-kok die toch niets liever doet dan af en toe (om de week? elke week?)een burgertje halen bij de Golden Arches. En hij weet echt wat smaak is en proeft als geen ander. Hij bleef zich er altijd over verbazen waarom topkoks niet ook overal suiker in doen, dan vreten de mensen het wel. Ik vind die briefjes van McDo echt superschijnheilig en geloof daar totaal niet in. Alleen om in te dekken tegen claims van big bellies, denk ik?
@Petra, wel een harde confrontatie waar ze de innemers mee confronteren. Zou het helpen denk je? Als ik zo in de klas vraag wat ze het liefst eten..... dan is dat voor 80% nog steeds de McDo.
En dan hebben we het over horeca opleidingen....
Je zou er moedeloos van worden.
Hoi Petra, precies: ook de snackbar en McDo hebben hun plek in onze samenleving. Stop het goed en kwaad niet in simpele hokjes. Zo zou het inderdaad niet moeten.
Die calorieënstaatjes van McD zijn natuurlijk een verschrikking. Zit je tijdens je halfjaarlijkse bezoek te genieten (er gaat eens in de zoveel tijd NIETS boven een vieze, gore, kleffe hamburger, durf het eens te ontkennen), krijg je zo'n achterlijk papiertje mee. Als ik deze BigMac op heb, moet ik 7 kwartier hardlopen en dan heb ik die plak kaas weggerend. Zo is er natuurlijk niets meer aan, daar aan de rand van de ballenbak.