Nieuwe technieken bieden kansen om te vertellen hoe zorgvuldig een plant wordt bemest, hoe de melkveehouder weet dat een koe iets meer eiwit nodig heeft en hoe de teler zijn tomaten gericht laat beschermen door sluipwespen.
De toegenomen investeringen van onder andere venture capital-bedrijven in technische agri ondernemingen de afgelopen jaren zijn dan ook geen toevalVenture capital ziet kansen in agriDe groeiende vraag naar voedsel stelt de landbouw voor een uitdaging die kansen biedt voor vakbekwame agrariërs en bedrijven die diensten of producten leveren die de productiviteit of efficiëntie verbeteren. Producenten van landbouwmachines, dier- en plantgenetica, (kern)voeders, stalinrichters en kassenbouwers zijn traditioneel sterk op dit gebied en internationaal vaak goed gepositioneerd.
Ruwe becijferingen geven aan dat toename van de productiviteit met twee procent, mondiaal voor 15 tot 20 miljard euro aan extra opbrengsten zorgt. Door precisie-technologie kunnen bovendien de kosten van inputs met 5 tot 10 miljard euro worden verlaagd. De toegenomen investeringen van onder andere venture capital-bedrijven in technische agri ondernemingen de afgelopen jaren zijn dan ook geen toeval.
Bij innovaties zijn steeds vaker bedrijven betrokken die traditioneel niet in de landbouw actief waren. Samenwerking tussen hightech- of IT bedrijven en landbouwkundige bedrijven levert interessante combinaties op. Specialistische kennis van sensoring, robotica, IT, app’s en datamanagement leveren een schat aan toepassingsmogelijkheden op die in de landbouw voor interessante ‘cross-overs’ zorgen. Recent nam voeding- en grondstoffen bedrijf Cargill softwareontwikkelaar Format International over. De Laval, producent van melksystemen, nam leverancier van managementinformatie Uniform Agri over. Toch staan data-analyse en integrale management ondersteuning nog steeds in de kinderschoenen. Nog onbeslist is de vraag wie eigenaar is van welke data en wie bereid is data - bijvoorbeeld ‘open sourced’ - te delen om daar waardevolle toepassingen van te maken. Individuele bedrijven en ketens kunnen er in ieder geval allemaal op hun manier hun voordeel mee doen.
Nog onbeslist is de vraag wie eigenaar is van welke data en wie bereid is data - bijvoorbeeld ‘open sourced’ - te delen om daar waardevolle toepassingen van te maken. Individuele bedrijven en ketens kunnen er in ieder geval allemaal op hun manier hun voordeel mee doenEen sterk verhaal
De mogelijkheden van nieuwe technologie beperken zich niet tot het domein van productiviteit en ketenoptimalisatie. Ook op het gebied van kwaliteit, de oorsprong van producten en informatie over productieprocessen biedt het talloze mogelijkheden om het vertrouwen in het eindproduct te versterken. Daarmee biedt het ook kansen voor een sterk verhaal. Bij de teelt van groenten en fruit gaan we van volvelds spuiten en bemesten naar aandacht voor weerbaarheid en individuele planten en dus veel minder gebruik van bestrijdingsmiddelen. In de veehouderij gaan we van groepsbehandelingen naar preventie en zorg voor het individuele dier. Dat gebeurt niet langer alleen door mensenogen en mensenhanden maar wordt ondersteund door veel zorgvuldigere precisietechniek. Dat zorgt voor de juiste behandeling en de juiste dosering op het juiste moment. Geen druppel te veel en 100 procent gegarandeerd. Transparant, zorgvuldig en professioneel. Daar wil ook de kritische consument de producten van eten, na al die negatieve verhalen waar de kranten bol van staan.
Digitale landbouw is een ijzersterk verhaal na het tijdperk van verspilling en wantrouwen.
Fotocredits: Digitaal met modder aan de voeten, Dean Hochman
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
In Melderslo en Ysselsteyn zijn twee musea die de "oude" landbouw laten zien. November 2015 zijn er een tweetal slachtdagen georganiseerd. Er werden varkens uitgebeend en dat uitbenen werd "begeleid" door echte slagers. Goed uitgelegd welk soort vlees komt van welk onderdeel etc. Vlees werd ter plaatse verkocht. Balkenbrij werd gemaakt, gebakken en geserveerd met appelstroop (in het museum zelf gemaakt). Heel veel belangstelling. Dat werkt naar vertrouwen bij de consument.
Henric#18 je kan toch veel meer laten zien, alhoewel waarom niet, Onze onderneming doet met veel enthousiasme mee met de open dag, een mogelijkheid consumenten met hun gezin ons bedrijf te laten zien. We laten ze echt alles zien, maken het niet mooier als het is, en vertellen vol overgave en met passie ons ecologisch verhaal. Laten de kinderen een aardappel plant opgraven en vertellen hoe een aardappel groeit, laten een ui uit de grond trekken en daarna aan hun handen ruiken, dat vergeten ze nooit meer. Vertellen ook de positieve resultaten en geven iets van ons gezondheid bevorderend voedselproduct mee. Heb de ervaring dat het natuurlijk verhaal beklijft, ze snappen het meteen, dat geeft vertrouwen. Bij deze eenieder uitgenodigd op 25 juni
Henk, denk je dat het consumentenvertrouwen toeneemt als ze kunnen meekijken als koeien worden geinsemineerd? Of als ze kunnen zien hoe een tomatenboer zijn kunstmestbakken vult?
Henric:"Niet omdat ik iets te verbergen heb, maar omdat veel informatie voor een consument heel lastig te plaatsen is."
Die informatie moet door jullie boeren en tuinders zo gebracht worden dat wij consumenten het kunnen vatten. In jouw opvatting steekt nog steeds een stukje wantrouwen. Consumenten doen niks, hoor! Ik ben het dan ook met de stelling van Arnold volledig eens.
Arnold van Woerkom: " Als we niet drommels goed oppassen verdwalen we nog veel verder en dat komt het consumentenvertrouwen niet te goede. We zullen ons verhaal heel duidelijk, en voor de consument begrijpbaar moeten kunnen uitleggen."
En toch komen er opnieuw een hele boel fantasieën uit die misschien wel eens ooit werkelijkheid zouden kunnen worden....Harry Potter gedoe!
Even tussen 2 vrachten aardappelen laden door. Er is een prijs-kwaliteit verhouding. Er is een relatie tussen consumenten prijs en de positie van de producent in de keten. Als je een onderscheidend product hebt waar je consument blij van wordt, en het wil hebben, en je direct (min of meer) contact mee hebt ben je koopman.