NRC Handelsblad kondigde dit weekend aan afscheid te nemen van z'n Zaterdagse Bijlage. Het is voorjaar en tijd voor vernieuwing.

Foodlog.nl heeft besloten voortaan tweewekelijks een nieuw Debat over een in de media onderbelicht onderwerp te lanceren. Een debat loopt 2 weken en staat open voor iedereen die er aan wil deelnemen. De redactie bedacht bij het ontwerp van de huidige site dat Debat voor reacties alleen open zou staan voor genodigden. Doel was mensen die in het nieuws staan niet meteen over te leveren aan alle scherpe en soms minder geïnformeerde pennen hier. Van dat idee zijn we afgestapt. Democratie is democratie.

Debat hanteert net als de gehele site de spelregel dat we elkaar's bijdragen respecteren op de kracht van het argument. Als een argument niet klopt of gebaseerd is op onwaarheden, dan wordt dat niet gecensureerd, maar weersproken. Net zo lang tot op basis van een open uitwisseling van argumenten en fact finding het best mogelijke perspectief op de werkelijkheid of realiteitszin achter een mening zichtbaar is geworden.

We starten de nieuwe serie met een debat over de prijspolitiek in Nederlandse supermarkten. Hoe acceptabel is prijsnep? Die betreft nl. niet alleen de prijs van paashagel, maar ook die van de vaak enorme prijsverschillen ten aanzien van groenten, fruit en vleeswaar tussen de zogenaamde full service supers als Albert Heijn, C1000 en Super de Boer enerzijds en de discounters Aldi en Lidl anderzijds.

Hierboven zie je een foto van een prachtig plakje tomatenterrine met wat mozzarella. Op inspectie in wat Nederlandse supermarkten stelde de redactie vast dat het in de Excellent-klasse van AH € 33,81 per kilo kost. Daarmee maakt AH het wel heel bont, al is het voor een keertje niet zo'n probleem. Er zit veel werk in voor de koks van Albert Heijn, het kost veel verpakkingsmateriaal en een boel derving die ook in het product moeten worden meegerekend. Misschien moeten we er maar niet te veel over kniezen, als het maar lekker is.

Maar hoe leg je je klanten uit dat hetzelfde bakje tomaten straks in mei en juni bij zo'n full service super ligt voor € 2,69 terwijl je het bij de Aldi en Lidl mee mag nemen voor € 0,69? Da's geen verzonnen voorbeeld en het gaat om massale volumes. Zo extreem kwam het vorig jaar een paar keer voor, terwijl de tomatenteler bij de Lidl niet beter af was dan bij AH. Het hele probleem heet cross-subsidie. Is dat nog een houdbaar business model?
Dit artikel afdrukken