Foodlog.nl heeft besloten voortaan tweewekelijks een nieuw Debat over een in de media onderbelicht onderwerp te lanceren. Een debat loopt 2 weken en staat open voor iedereen die er aan wil deelnemen. De redactie bedacht bij het ontwerp van de huidige site dat Debat voor reacties alleen open zou staan voor genodigden. Doel was mensen die in het nieuws staan niet meteen over te leveren aan alle scherpe en soms minder geïnformeerde pennen hier. Van dat idee zijn we afgestapt. Democratie is democratie.
Debat hanteert net als de gehele site de spelregel dat we elkaar's bijdragen respecteren op de kracht van het argument. Als een argument niet klopt of gebaseerd is op onwaarheden, dan wordt dat niet gecensureerd, maar weersproken. Net zo lang tot op basis van een open uitwisseling van argumenten en fact finding het best mogelijke perspectief op de werkelijkheid of realiteitszin achter een mening zichtbaar is geworden.
We starten de nieuwe serie met een debat over de prijspolitiek in Nederlandse supermarkten. Hoe acceptabel is prijsnep? Die betreft nl. niet alleen de prijs van paashagel, maar ook die van de vaak enorme prijsverschillen ten aanzien van groenten, fruit en vleeswaar tussen de zogenaamde full service supers als Albert Heijn, C1000 en Super de Boer enerzijds en de discounters Aldi en Lidl anderzijds.
Hierboven zie je een foto van een prachtig plakje tomatenterrine met wat mozzarella. Op inspectie in wat Nederlandse supermarkten stelde de redactie vast dat het in de Excellent-klasse van AH € 33,81 per kilo kost. Daarmee maakt AH het wel heel bont, al is het voor een keertje niet zo'n probleem. Er zit veel werk in voor de koks van Albert Heijn, het kost veel verpakkingsmateriaal en een boel derving die ook in het product moeten worden meegerekend. Misschien moeten we er maar niet te veel over kniezen, als het maar lekker is.
Maar hoe leg je je klanten uit dat hetzelfde bakje tomaten straks in mei en juni bij zo'n full service super ligt voor € 2,69 terwijl je het bij de Aldi en Lidl mee mag nemen voor € 0,69? Da's geen verzonnen voorbeeld en het gaat om massale volumes. Zo extreem kwam het vorig jaar een paar keer voor, terwijl de tomatenteler bij de Lidl niet beter af was dan bij AH. Het hele probleem heet cross-subsidie. Is dat nog een houdbaar business model?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Tjonge wat een vertrouwen stel je in me! Dank ;-)
Wat denk je dat het grootste probleem is (want dat er meer product beschikbaar is dan Nederland op kan, dat begrijp ik wel)?
Dwalen we niet af?
In 2005 heeft de NMa nog geweigerd om te onderzoeken hoe de marges in de voedingsketens verdeeld zijn, omdat al jaren het idee leeft dat supermarkten hun leveranciers afknijpen. Reden: supermarkten volgen elkaar met prijsdalingen, dus hebben ze volgens de NMa geen economische machtspositie.
Ik las in Boerderij dat het Europarlement mevrouw Kroes heeft gevraagd om te doen wat de NMa niet wil doen.
Het bericht vertelt niet erg duidelijk uit welke hoek de wind waait, noch de status.
Als de supermarkten boeren en tuinders beter moeten betalen, dan zal het verhaal van de cross-subsidies ook wel minder relevant worden.
Dick, als jij nu eens een goed idee uitwerkt om directe distributie tegen lage kosten in de markt te zetten, dan weet ik een hele grote groep klanten voor je.
Het bonbedrag, zoals winkeliers dat noemen, is ook niet gering. Zelfs op een dure lokatie kun je volume en winst maken als je prijzen niet te gek zijn. De uitdaging is: volume maken. Dat voorfinancieren kost een godsvermogen en daar zit dus de uitdaging: hoe krijg je het toch voor elkaar?
De basisidee staat me nochtans wel aan. Alleen zitten ze op een dure locatie, hoor ik. Dat vind ik wel vreemd. Waarom zoeken al die alternatieven dure niches op? Want Marqt lijkt me duur omwille van de locatie. En een hele hoop personeel dat moet betaald worden. Dus twijfel ik ook of dit een alternatief is.
Marqt is nu te duur en kan daarom onmogelijk het volume maken dat een verschil maakt in de markt. Op deze manier is het een deli vermomd als luxe buurtsuper. Als het zich weet aan te passen en de supers in hun kracht weet te raken, dan mogelijk wel.