Gelukkig. Er viel een dode, vol in de nek gepakt. Eindelijk weer eens. Want voor stieren uitrennen, da’s rennen voor je leven. Het moet af en toe fout aflopen. Pas dan verbindt het ons echt met het leven en de dood, de natuur.

Filosoof Ger Groot schreef een stukje over ‘Pamplona’ in Trouw. De stieren zijn volgens hem gelukkig. Omdat ze lang leven. Ze hoeven niet dood als kalf, maar ze mogen groot worden tot man. Hoera. Of ze hun mannelijkheid mogen uitvoeren weet hij niet, maar wel dat ze aan het eind van hun leven even doodsangsten uit moeten staan. Even maar, zegt hij; Groot's lezers wijzen hem terecht.
Een uitdagende stierenvechter prikt en steekt net zolang tot ze hun bloed verloren hebben. Daarna toont hij, als een mens die heerst over het beest, zijn genade en steekt hem dood. Alsof we middeleeuwers zijn.

Da’s geluk volgens Groot.

De natuur is wreed. Op het plaatje een sprinkhaan. Woensdag geschoten. Gevangen door een van onze katten. Een meestervanger. Hij vangt ze alleen groot. Als ze gelukkig zijn dus, volgens Groot dan. Zo uit de natuur. ‘Ut’ waarschijnlijk wel gedaan. Het sterven maakt dan niet meer uit. Het is puur geluk. Die rotkatten – met z’n vieren – sollen net zolang tot z’n springpoten eraf zijn. Of het niet meer doen. Het dier dat je ziet mist de ene. De andere is ‘stuk’, het beest volledig aangedaan. Klaar zijn ze. Geen belangstelling meer. Het beest gaat dood.

Mijn vrouw wou ‘m niet doden. Terug in de natuur moest’ie want hij was nog heel.Een paar uur later ging ze kijken. Bezaaid was’ie. Duizenden kleine mieren sloopten hem levend. Torero's met snijtanden. Wat een geluk.
Ik vond er gisteren nog een. Hij werd levend opgevreten door van die hele grote wespen die je ook vindt, hier in Zuid-Europa. Da’s geluk.
Zijn we het er eindelijk over eens dat beschaafde mensen zorgen voor een mooie dood? Weg met de natuur, het gaat om beschaving.

Bekomen? Ja, ik was wreed. Mijn vrouw moest het ook leren. Dat is beschaving. Onze katten zullen het niet leren. Ik kan het ze niet kwalijk nemen, al zou ik het soms willen.

Ik snap het niet. Waarmee bemoeit zich een filosoof die klaarblijkelijk niet meer begrijpt dat het niet gaat om de natuur maar om de beschaving? Modern doden moet zichtbaar zijn, maar moet wat anders zijn dan moorden. Het heeft bovendien niets met de lengte van een dierenleven te maken. Ik kan me zelfs voorstellen dat ik als biologische kip gedeprimeerd zou raken van het idee dat ik er 12 weken over doe om vet moet worden in plaats van de 6 van mijn gangbare collega's. Gelukkig hebben ze mijn bewustzijn niet.
Dit artikel afdrukken