Isaac Carasso was een koopman uit Thessaloniki. In 1912 vluchtte hij met zijn gezin naar Spanje tijdens de Balkanoorlogen. Na de Eerste Wereldoorlog zag hij in Barcelona talloze kinderen met maag- en darmproblemen, zowel als gevolg van de slechte hygiënische omstandigheden als de hitte. Carasso besloot in Spanje yoghurt te gaan maken. Vanuit zijn geboorteland (en andere Oost-Europese landen als Bulgarije en Rusland) kende hij de gezondheidsvoordelen van yoghurt al en verder werd hij op het spoor gezet door het onderzoek van Nobelprijswinnaar Elie Metchnikoff. In West-Europa is yoghurt op dat moment nog maar nauwelijks bekend.

In 1919 maakt Carasso zijn eerste ladingen yoghurt van verse melk en yoghurtculturen die hij betrekt van het Parijse Institut Pasteur, waar Metchnikoff werkzaam is.

De yoghurt is onder meer via apotheken en op doktersvoorschrift te koop. In 1923 wordt yoghurt officieel erkend door de artsen van Barcelona. Carasso geeft zijn producten, inmiddels ook via de melkboer te koop, de naam 'Danon' mee, de Catalaanse koosnaam voor Daniel, aangevuld met een 'e' om er een merk van te maken.

Focus op welzijn van de mens
Zoon Daniel Carasso verhuist op 20-jarige leeftijd naar Frankrijk om bacteriologie aan het Pasteur-Instituut in Parijs te studeren. In 1929 richt hij de ‘Société parisienne du yoghourt Danone’ op. Het begin van een gestage ontwikkeling tot een van de grootste Franse voedingsbedrijven.

In 1967 fuseerde Danone met de Franse voedingsgroep Gervais en de BSN-glasgroep. Het glas kwam van pas voor de glazen yoghurtpotjes - en voor het bier en water dat twee belangrijke pijlers van het nieuwe voedingsconcern waren.

Lavinia Abdelkadir
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Het nieuwe bedrijf richtte zich van meet af aan op gezondheid, kwaliteit en economisch belang, het welzijn van werknemers en respect voor de menselijke, sociale en ecologische aspecten van het bedrijfsleven.

Danone was overigens niet het eerste voedingsbedrijf dat op gezondheid en welzijn focuste. Een eeuw eerder was de torenhoge kindersterfte voor Heinrich Nestle een reden om het eerste babymelkpoeder te ontwikkelen. Nestlé vierde in 2014 het 200-jarig bestaan.

De planeet is net zo belangrijk
Terug naar Danone. Na een tien-jarig bestaan onder de naam BSN (kort voor BSN-Gervais Danone) veranderde de groep in 1994 de naam in ‘Danone’. De nadruk kwam te liggen op de productgroepen zuivel, water, baby- en medische voeding. Met de overname in 2016 van de Franse plantaardige zuivelgroep Alpro kreeg Danone ook plantaardige voeding in portefeuille.

In 2017 koos Danone de nieuwe slogan ‘One Planet. One Health’. Daarmee wil het voedingsbedrijf uitdragen dat de gezondheid van mens en planeet onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Honderd jaar gezondheid viert Danone in zijn geboorteplaats, Barcelona, met 'the love behind food’.

Een kritische noot. Naast de gezonde probiotische yoghurts waarmee het merk begon, ontwikkelde het ook een assortiment gesuikerde zuivelproducten voor de jeugd. Topman Faber zei vorig jaar te willen werken aan een gezonder assortiment.
Dit artikel afdrukken