Het nieuws dat het inkomen van Nederlandse boeren en tuinders in 2011 is gehalveerd haalde maandagavond het acht uur journaal. Het nieuws dat de consumentenbestedingen aan voedings- en genotmiddelen met 8% stegen bleef onderbelicht.
Uit de jongste Landbouw Economische Berichten van het Landbouw Economische Instituut bleek dat de consumentenbestedingen voor voedingsmiddelen stegen van 8,7% (€ 22,2 miljard) van het besteedbaar inkomen in 2006 tot 9,2% (€ 24 miljard) in 2010. De bestedingen aan genotmiddelen stegen in dezelfde periode van 5,1% (€12,9 miljard) tot 5,6% (€ 15 miljard). De totale bestedingen aan voedings- en genotmiddelen stegen van 13,8 tot 14,9% van het besteedbaar inkomen.
Het is verrassend dat de bestedingen aan voedingsmiddelen stijgen. De historische lijn laat een permanente daling zien. Ook de heftige concurrentiedruk tussen producenten en retailformules zou een verdere daling doen verwachten.
Het LEB 2012 is te downloaden.
Fotocredits: Gagilas
Dit artikel afdrukken
Het is verrassend dat de bestedingen aan voedingsmiddelen stijgen. De historische lijn laat een permanente daling zien. Ook de heftige concurrentiedruk tussen producenten en retailformules zou een verdere daling doen verwachten.
Het LEB 2012 is te downloaden.
Fotocredits: Gagilas
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat we niet meer ''echt'' eten hebben gekocht, maar meer toevoegsels, verpakkingen, reclame, kleinere hoeveelheden en accijnzen.
Ongeveer nog 10 % hogere consumentenbestedingen voor voedings- en genotmiddelen in vele andere EU landen. Wil de Nederlandse consument dit ook gaan betalen , dan is er nog financiele ruimte zat voor de duurzamere voedings producten. 10 % bestedings verschil vind ik behoorlijk fors. Licht dit aan de ,,simpele,, houding van de consument of aan het ,,bulk,, standpunt van de producent vraag ik me af. Ook in die andere landen hebben ze supermarkten maar verhoudingsgewijs ook veel meer produktgerichte winkels zoals voor vlees, vis, groente, brood, enz. , ook op het platteland. Vast staat wel dat daar de auto, vakantie, kleding enz. minder belangrijk is als voeding.
Ja, ik verwacht niet anders tijdens een recessie. Dan blijven mensen thuis. Eten minder vaak buiten de deur, minder uitstapjes, dus meer zelf verwennen, thuis. En dus meer zelf koken, snacken, opwarmen, drinken.
Ligt het aan de veranderende verhouding thuisgebruik en buitenhuis? De horeca zit geloof ik zo'n 15% lager.