Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Marktonderzoeksbureau Motivaction vroeg 4.446 respondenten naar het belang dat zij hechten aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. 22% gaf aan bij aankopen te letten op duurzaamheidsaspecten. Dat is een kwart minder dan in 2014. 84% vindt het belangrijk dat bedrijven aandacht besteden aan duurzaamheid; 49% vindt dat bedrijven tekortschieten in deze verantwoordelijkheid.

Een meerderheid (58%) is van mening dat de overheid aandacht voor duurzaamheid mag afdwingen, als bedrijven daarin tekortschieten.

Niet achterover leunen
Volgens Bas van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory, de opdrachtgever van het onderzoek, hebben consumenten minder aandacht voor duurzaamheid omdat ze in de huidige, onzekere, omstandigheden hun eigen belangen voorop stellen; voor consumenten zijn prijs en kwaliteit belangrijker. "De verantwoordelijkheid voor een groot vraagstuk als duurzaamheid is voor velen op dit moment blijkbaar te veel. Ze verschuiven dit deels naar partijen die daar meer kracht en macht in hebben", zegt Van Haastrecht. Bedrijven mogen echter niet achterover leunen omdat consumenten minder op duurzaamheid letten, waarschuwt hij. "Ze gaan er juist vanuit dat het goed zit en reageren scherp als dat niet zo blijkt te zijn."

Fotocredits: infographic, Hope & Glory
Dit artikel afdrukken