Een meerderheid (58%) is van mening dat de overheid aandacht voor duurzaamheid mag afdwingen, als bedrijven daarin tekortschieten.
Niet achterover leunen
Volgens Bas van Haastrecht, strategy director bij Hope & Glory, de opdrachtgever van het onderzoek, hebben consumenten minder aandacht voor duurzaamheid omdat ze in de huidige, onzekere, omstandigheden hun eigen belangen voorop stellen; voor consumenten zijn prijs en kwaliteit belangrijker. "De verantwoordelijkheid voor een groot vraagstuk als duurzaamheid is voor velen op dit moment blijkbaar te veel. Ze verschuiven dit deels naar partijen die daar meer kracht en macht in hebben", zegt Van Haastrecht. Bedrijven mogen echter niet achterover leunen omdat consumenten minder op duurzaamheid letten, waarschuwt hij. "Ze gaan er juist vanuit dat het goed zit en reageren scherp als dat niet zo blijkt te zijn."
Fotocredits: infographic, Hope & Glory
Op een voordracht in Utrecht over dit issue in de serie Voedsel voor Morgen (Academiegebouw, ook Dick was daar van de week spreker) werd ons toehoorders door sprekers (uit wetenschap en bedrijfsleven) te verstaan gegeven dat het bedrijven behalve om de winst, tegenwoordig steeds meer ook om de reputatieschade, zeg maar angst voor de boze consument gaat. De vraag is dan natuurlijk meteen: hoever gaat die boosheid? Die is, vrees ik, bij de overgrote meerderheid maar een vinger lang! Want, waar olifanten dansen, wordt het tere gras vertrapt! Het allermerkwaardigste van die avond vond ik: de rol van de overheid kwam nauwelijks ter sprake!! Alsof duurzaamheid etc. gewoon een onderonsje is tussen producent en consument annex burger!