Bijna de helft van alle Nederlanders wil wel duurzamer consumeren, maar wantrouwt duurzaamheidsclaims.

Dat schrijft Distrifood op de Dag van de Duurzaamheid. Dat zou blijken uit het Dossier Duurzaam 2018, een sinds 2008 gehouden marktonderzoek van marketingbureau b-open en onderzoeksbureau GfK.

Van alle respondenten vindt 46% duurzaamheid belangrijk bij de aanschaf van een product of dienst. De positieve grondhouding ten opzichte van duurzaamheid groeide ook dit jaar weer door, van 59% naar 63%. Consumenten willen er ook vaker meer voor betalen, gemiddeld 14 tot 22% meer. In 2016 was 29% van de deelnemers hiertoe bereid, in 2017 32% en in 2018 36%.

Dat consumenten gevoelig zijn voor claims was al bekend. "Mensen willen consumeren zonder schuldgevoel", zegt GfK. Maar het wantrouwen ten aanzien van duurzaamheidsclaims neemt toe en steeg van 39% naar 43%. Volgens de onderzoekers is de consument kritischer geworden en gevoeliger voor een 'groen sausje' of loze beloftes.

Het onderzoek vond plaats in juli 2018. Ruim 1.700 consumenten beantwoordden vragen over duurzame trends, de rol van duurzaamheid binnen specifieke sectoren en scoorden merken op dit gebied.


Distrifood - Wantrouwen over duurzame claims groeit
  • Deel
Druk af