Er wordt te weinig Marmite verkocht. Daarom kwam merkeigenaar Unilever met een hilarisch, volkomen over-de-top spotje. Wij moesten lachen, maar de aanhang van de Engelse Dierenbescherming stoorde zich eraan. Unilever reageerde met een donatie.
Bijna 300 klachten binnen 24 uur. Dat was de reactie van het publiek op de volgende TV-spot die maandagavond jongstleden op prime time rond het in Engeland nog onverminderd populaire programma Coronation Street werd uitgezonden:
De voice-over is van BBC journalist Michael Buerk die een reddingsoperatie van met verwaarlozing bedreigde potjes Marmite verslaat. Agenten barsten af en toe in tranen uit bij het zien van zoveel potjesleed. De overtreders voelen zich duidelijk schuldig, maar de agenten van de Marmite Rescue Unit zijn onverbiddellijk. Ze voeren de mishandelde potjes Marmite af in een kooitje en behandelen de potjes met liefde. In het potjesasiel worden ze verenigd met nieuwe baasjes die er wel goed voor zullen zorgen.
Volgens de Britse Advertising Standards Authority (ASA) vonden kijkers de spot 'smakeloos' en 'diep grievend'. Velen vonden dat de spot het goede werk van de Britse Dierenbescherming - de RSCPA - bagatelliseert. Dat vinden zij niet kunnen.
Een woordvoerder van Unilever, de eigenaar van Marmite, zegt dat het bedrijf nooit de bedoeling heeft gehad het werk van de RSCPA te bagatelliseren en doneerde een bedrag aan de RSCPA.
De BBC meldde afgelopen week dat de RSCPA blij is met de gift van £18.000, de waarde van één dag werk van de organisatie. De RSCPA tilt niet zo zwaar aan de reclame-spot maar gaat de verdere reacties goed in de peiling houden.
Fotocredits: still uit de TV-spot, Unilever UK
Dit artikel afdrukken
De voice-over is van BBC journalist Michael Buerk die een reddingsoperatie van met verwaarlozing bedreigde potjes Marmite verslaat. Agenten barsten af en toe in tranen uit bij het zien van zoveel potjesleed. De overtreders voelen zich duidelijk schuldig, maar de agenten van de Marmite Rescue Unit zijn onverbiddellijk. Ze voeren de mishandelde potjes Marmite af in een kooitje en behandelen de potjes met liefde. In het potjesasiel worden ze verenigd met nieuwe baasjes die er wel goed voor zullen zorgen.
Volgens de Britse Advertising Standards Authority (ASA) vonden kijkers de spot 'smakeloos' en 'diep grievend'. Velen vonden dat de spot het goede werk van de Britse Dierenbescherming - de RSCPA - bagatelliseert. Dat vinden zij niet kunnen.
Een woordvoerder van Unilever, de eigenaar van Marmite, zegt dat het bedrijf nooit de bedoeling heeft gehad het werk van de RSCPA te bagatelliseren en doneerde een bedrag aan de RSCPA.
De BBC meldde afgelopen week dat de RSCPA blij is met de gift van £18.000, de waarde van één dag werk van de organisatie. De RSCPA tilt niet zo zwaar aan de reclame-spot maar gaat de verdere reacties goed in de peiling houden.
Fotocredits: still uit de TV-spot, Unilever UK
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Naast grappen over sommige (religieuze) onderwerpen mag je dus geen grappen maken over de (Engelse) Dierenbescherming. Wat zegt dat over de aanhangers van de Dierenbescherming ?
Ik snap nou echt niet wat men nou wel een leuke reclamespot vinden hoor, mag je hier ook al niet om lachen, zelfs niet glimlachen? Ik vind hem nl wel gewoon leuk.
Wel leuk? Ik piste bijna in mijn broek.....
Persoonlijk vond ik het flauw.
Maar als een ander er humor in vindt; leuk voor die ander. Klaar.
Ik snap de ophef niet zo. Wel klasse dat de PETA een stuk genuanceerder reageert. In Nederland reageert men volgens mij ook veel genuanceerder op de spot zoals op Twitter te zien is http://www.finchline.nl/2013/08/13/komkommernieuws-marmite-schiet-in-het-verkeerde-keelgat-dierenbescherming/