De voice-over is van BBC journalist Michael Buerk die een reddingsoperatie van met verwaarlozing bedreigde potjes Marmite verslaat. Agenten barsten af en toe in tranen uit bij het zien van zoveel potjesleed. De overtreders voelen zich duidelijk schuldig, maar de agenten van de Marmite Rescue Unit zijn onverbiddellijk. Ze voeren de mishandelde potjes Marmite af in een kooitje en behandelen de potjes met liefde. In het potjesasiel worden ze verenigd met nieuwe baasjes die er wel goed voor zullen zorgen.
Volgens de Britse Advertising Standards Authority (ASA) vonden kijkers de spot 'smakeloos' en 'diep grievend'. Velen vonden dat de spot het goede werk van de Britse Dierenbescherming - de RSCPA - bagatelliseert. Dat vinden zij niet kunnen.
Een woordvoerder van Unilever, de eigenaar van Marmite, zegt dat het bedrijf nooit de bedoeling heeft gehad het werk van de RSCPA te bagatelliseren en doneerde een bedrag aan de RSCPA.
De BBC meldde afgelopen week dat de RSCPA blij is met de gift van £18.000, de waarde van één dag werk van de organisatie. De RSCPA tilt niet zo zwaar aan de reclame-spot maar gaat de verdere reacties goed in de peiling houden.
Fotocredits: still uit de TV-spot, Unilever UK
Aha juist. Ik had ook begrepen dat bijv graseteres zoals koeien B12 via de aarde binnenkrijgen door het gras eraf te "plukken" en dat een veganist zijn groente bijv niet zou moeten wassen als die op natuurlijk manier B12 binnen zou moeten krijgen, dus ook bijv wortels met wat aarde eraan opeten, LOL!! Vandaar dat koeien bijv ook vaak B12 injecties schijnen te krijgen, omdat ze binnen staan en dus niet buiten lopen te grazen?
Zo leren we ook nog eens wat meer.