ING zei het al een paar keer. Supers pakken de voedselmarkt. De speciaalzaak die zich niet weet te onderscheiden van de super door een beter en waardevoller aanbod verdwijnt. De cijfers over 2012 geven de bank alweer gelijk.
De food-omzet van de supers steeg over 2012 met 2,3%. Het volume steeg met slechts 0,1%. De kleine detailhandel zag zijn omzet met 2,4% dalen. De omzet in volume daalde nog veel harder en kwam uit op 4,7%. De prijzen stegen met 2,4%. Dat rapporteert ING in zijn jongste bericht over de Nederlandse detailhandel.
Niettemin is de bank positief over de toekomst van food-detailhandel met onderscheidende formules. ING schrijft: "Voor speciaalzaken zorgt het veranderende winkellandschap in de komende jaren voor een verdere daling van het aantal verkooppunten en een krimp van de totale omzet. Naar verwachting bedraagt die krimp 2% in 2013 om in 2014 iets af te vlakken. Desondanks zijn er binnen de branche ook segmenten die een positieve dynamiek vertonen. Zo neemt het aantal viswinkels, winkels in buitenlandse voedingsmiddelen en winkels in specialiteiten als koffie & thee nog wel toe."
Dat betekent dat je ook andersom kunt redeneren. De verdwijnende winkels zijn niet zielig, zoals vaak gedacht en gezegd wordt. Ze hebben geen functie omdat ze niet beter, maar alleen duurder en onhandiger zijn dan de supers. De crisis helpt dat versneld duidelijk te maken. Het goede nieuws is dat er wél degelijk ruimte is voor beter aanbod. De vraag is zelfs veeleer wie dat gaan pakken: de supers of nieuwe winkel- en distributieformules? De supers concurreren elkaar immers de tent uit. Dat heeft zijn grenzen.
Fotocredits: Fresh Moments, een nieuwe winkelformule, Foodlog Media
Dit artikel afdrukken
Niettemin is de bank positief over de toekomst van food-detailhandel met onderscheidende formules. ING schrijft: "Voor speciaalzaken zorgt het veranderende winkellandschap in de komende jaren voor een verdere daling van het aantal verkooppunten en een krimp van de totale omzet. Naar verwachting bedraagt die krimp 2% in 2013 om in 2014 iets af te vlakken. Desondanks zijn er binnen de branche ook segmenten die een positieve dynamiek vertonen. Zo neemt het aantal viswinkels, winkels in buitenlandse voedingsmiddelen en winkels in specialiteiten als koffie & thee nog wel toe."
Dat betekent dat je ook andersom kunt redeneren. De verdwijnende winkels zijn niet zielig, zoals vaak gedacht en gezegd wordt. Ze hebben geen functie omdat ze niet beter, maar alleen duurder en onhandiger zijn dan de supers. De crisis helpt dat versneld duidelijk te maken. Het goede nieuws is dat er wél degelijk ruimte is voor beter aanbod. De vraag is zelfs veeleer wie dat gaan pakken: de supers of nieuwe winkel- en distributieformules? De supers concurreren elkaar immers de tent uit. Dat heeft zijn grenzen.
Fotocredits: Fresh Moments, een nieuwe winkelformule, Foodlog Media
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Bedrijven gaan mede failliet door veranderende behoeften van de consument. Minder uitgavemogelijkheden resulteert in het scherper stellen van prioriteiten. In tijden van crisis wordt dus het kaf van het koren gescheiden. Wat voor de consument echt van waarde is, blijft. Als retailer kun je er ook niet onderuit om continu de behoeften te analyseren en dat in je bedrijf door te voeren. In tijden van crisis wordt als ondernemer van je geëist om in te spelen op werkelijke behoeften, of je gaat het niet maken. Crisistijd, hét moment om een nieuw bedrijf te starten.