Ondanks aanhoudende onzekerheid in Griekenland en Oekraïne verwacht Moody's het komende anderhalf jaar een stabiele Europese retailsector. Voor Nederland voorspelt het bureau een omzetgroei van minstens 2% op jaarbasis in de komende 12 tot 18 maanden - ten opzicht van 1% voor Europa, aldus Retailnews.

Consumentenvertrouwen
Winkeliers profiteren van de aantrekkende woningmarkt, het in de lift zittende consumentenvertrouwen en de aanhoudende economische groei. Consumenten houden hierdoor extra geld over voor aankopen meent Sven Reinke van Moody's.

Veranderingen in consumentengedrag
Ondanks extra geld, verwacht Reinke niet dat consumenten terugkeren naar hun bestedingspatroon van voor de wereldwijde recessie. Ons gedrag verschuift, denkt Reinke. Hij vermoedt dat we meer geld uit gaan geven aan luxe en lekkernijen.

Ons veranderende gedrag zou ook gevolgen voor wáár we iets kopen. Moody's verwacht dat in West-Europa 10% en in UK zelfs 20% van de markt in 2020 uit internet-retailing bestaat. Daarnaast zullen juist prijsvechters het goed blijven doen, winkels als de Action profiteren goed van de economische omstandigheden.

Kwetsbaar
De Europese sector blijft kwetsbaar voor risico's, zoals een mogelijke escalatie van de Oekraïne-crisis of de veranderende situatie in Griekenland. De zwakke euro blijft voor veel winkeliers een punt van zorg, al compenseren lage grondstofprijzen dit weer grotendeels. Grote winkelketens als Ahold en Delhaize profiteren door hun activiteiten in de VS van valutavoordelen.

Fotocredits: 'the shopping', enki22
Dit artikel afdrukken