Dat concludeert ING in zijn jongste kwartaalbericht Food dat deze week verscheen. De analisten van de bank concluderen dat de kosten van ons levensonderhoud stijgen als gevolg van duurder wordend eten, maar dat tevens de marges dalen als gevolg van heftige concurrentie tussen de kanalen om consumenten die hun hand door de stijgende prijzen op de knip proberen te houden. In gewone mensentaal: terwijl voor consumenten de prijzen stijgen, daalt voor ondernemers de ruimte om aan hun handel te verdienen. Niet verdienen, betekent verdwijnen.

ING voorspelt voor 2013 een verhevigde concurrentie tussen supers en speciaalzaken. Met name slagers en groentewinkels zullen sneller verdwijnen. Bakkers en kaasspeciaalzaken houden het beter vol, maar lopen ook terug.

Een conclusie die ING niet trekt, maar waar de consument wel rekening moet houden, is de verschraling van het retailaanbod. Die zal zich steeds sterker laten voelen naarmate het levensmiddelenaanbod voor consumenten in handen komt van minder en heftig met elkaar concurrerende winkelformules. Op basis van ING's verwachtingen mag echter tevens gesteld worden dat andere keuzen in het aanbod als totaal zullen terugkeren via het zogenaamde Out-of-Home kanaal waar het gemaksaanbod - van snelle broodjes en pizza's on-the-go en tot complete verse maaltijden voor aanvaardbare prijzen - ondanks de crisis snel in omzet stijgt. ING ziet een goede toekomst voor formules als La Place en de foodservice concepten van Hema. Tevens wordt een groei verwacht van kant-en-klaar producten die consumenten het gevoel van thuis uit eten geven. De teruggang in de bestedingsruimte van consumenten vertaalt zich volgens de bank in een cascade. We gaan minder duur buiten de deur eten. Waar we dat toch nog te duur vinden kopen we buiten kant-en-klaar om dat thuis met een gevoel van uit eten op te eten. De luxe kant-en-klaar concepten onder het Excellent-label van AH worden als voorbeeld genoemd van deze ontwikkeling.
Wie AH te duur vindt kan inmiddels voor dergelijke concepten bij de Délicieux-range van Lidl terecht. Patatmaker FarmFrites kondigde onlangs in Het Bildt aan dat het bedrijf ook op deze trend wil inspelen omdat het zijn aandeel in de Out-of-Home markt ziet teruglopen. ING concludeert dan ook dat de wereld van onze voedselaankopen gekenmerkt wordt door een nieuwe dynamiek waarin de traditionele verschillen in formules tussen winkeliers, on-the-go gemaksconcepten en productaanbieders vervagen.

De omzetverwachtingen van ING voor de verschillende formules zijn weergegeven in de onderstaande tabel:

tabel ING


Het kwartaalbericht 'Stabiliteit foodbranche getest' kan vanaf de website van ING worden gedownload.

Fotocredits: 'SAFA', FaceMePLS
Dit artikel afdrukken