Chinezen vinden biologisch eten 'het geld waard'. Maar liefst 80 procent van de Chinese stedelingen is die mening toegedaan. Dat betekent wat, want het moet grotendeels geïmporteerd worden.
Meer dan de helft van de Chinese bevolking blijkt het afgelopen jaar meer geld te zijn gaan besteden aan biologische voedingsmiddelen. Dat komt omdat ze zekerheid willen dat er niet geknoeid is met wat ze in hun mond stoppen. In China zijn voedselveiligheidsschandalen helaas nog steeds schering en inslag. 'Biologisch' is kwaiteitskeurmerk waar Chinezen vertrouwen in blijken te hebben.
Paul French, Chief China Market Strategist van Mintel, wijt de toenemende belangstelling voor biologische producten aan de Chinese voedselschandalen en de behoefte van consumenten zich daartegen te beschermen. In AFN zegt hij: "In 2011 deden zich in China zeven grote voedselschandalen voor, die de omvang en de reikwijdte weerspiegelen van de uitdaging waar de voedingsmiddelenmarkt voor staat." Vooral het babymelkschandaal zorgde voor veel ophef.
Resultaat van dit alles is dat met name de Chinezen die het zich kunnen veroorloven tegenwoordig kritisch kijken naar de herkomst van hun eten. Vooral in vers (melk, spijsolie, varkensvlees, kip en rundvlees) krijgen de herkomst en het label extra waarde. Voor export geproduceerde goederen worden als betrouwbaarder gezien. Mintel stelde vast dat als een product het label 'all-natural' droeg, maar liefst 87 procent van de Chinese consumenten daar méér voor wil betalen.
Onlangs werd de eerste GMO-vrije scheepslading graan naar het Verre Oosten verkocht. De markt daar is vele malen groter dan bij ons en groeit snel in besteedbaar inkomen. De eerste handige handelaren die gebruik willen maken van de koopbereidheid van de terecht wantrouwige Oosterse consument zijn inmiddels wakker: duurzaam en puur wordt inmiddels de halve wereld over gesleept. Zo was het vast niet bedoeld. Het wachten is dan ook op instanties die aandringen op maatregelen ten aanzien van de naleving van voedselveiligheidseisen in China. Het land is te groot en groeit te snel in welvaart om kleine markten zo sterk naar zich toe te trekken.
Fotocredits: Mike Licht, NotionsCapital.com
Dit artikel afdrukken
Paul French, Chief China Market Strategist van Mintel, wijt de toenemende belangstelling voor biologische producten aan de Chinese voedselschandalen en de behoefte van consumenten zich daartegen te beschermen. In AFN zegt hij: "In 2011 deden zich in China zeven grote voedselschandalen voor, die de omvang en de reikwijdte weerspiegelen van de uitdaging waar de voedingsmiddelenmarkt voor staat." Vooral het babymelkschandaal zorgde voor veel ophef.
Resultaat van dit alles is dat met name de Chinezen die het zich kunnen veroorloven tegenwoordig kritisch kijken naar de herkomst van hun eten. Vooral in vers (melk, spijsolie, varkensvlees, kip en rundvlees) krijgen de herkomst en het label extra waarde. Voor export geproduceerde goederen worden als betrouwbaarder gezien. Mintel stelde vast dat als een product het label 'all-natural' droeg, maar liefst 87 procent van de Chinese consumenten daar méér voor wil betalen.
Onlangs werd de eerste GMO-vrije scheepslading graan naar het Verre Oosten verkocht. De markt daar is vele malen groter dan bij ons en groeit snel in besteedbaar inkomen. De eerste handige handelaren die gebruik willen maken van de koopbereidheid van de terecht wantrouwige Oosterse consument zijn inmiddels wakker: duurzaam en puur wordt inmiddels de halve wereld over gesleept. Zo was het vast niet bedoeld. Het wachten is dan ook op instanties die aandringen op maatregelen ten aanzien van de naleving van voedselveiligheidseisen in China. Het land is te groot en groeit te snel in welvaart om kleine markten zo sterk naar zich toe te trekken.
Fotocredits: Mike Licht, NotionsCapital.com
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Mooie ontwikkeling. De stijging van de prijzen van voedsel hierdoor zullen ervoor zorgen dat we hier onze ogen zullen moeten gaan openen. Goed voedsel heeft een prijs, en een groter aandeel van ons inkomen zal naar eten gaan. En willen we ons inkomen vergroten, dan dienen we als samenleving echt innovatiever te worden. Kortom, de verdiencapaciteit met ons land vergroten door vernieuwing in de praktijk te gaan DOEN.
Op twitter zei Mac van Dinther: China heeft veel bio. Ik ken de cijfers niet, maar dat zal zeker gelden voor de kleine boeren die China - gelukkig (dat houdt hen nl. weg uit de stad) - nog kent. Of het genoeg was vroeg ik hem. Dat wist hij ook niet. Aan de hand van de onwaarschijnlijk hoge cijfers van Mintel zou het weleens tekort kunnen zijn, want kleine boeren exporteren niet zoveel naar de stad. Die houden vnl. zichzelf in leven. Vervolgens zei ik dat Chinezen logischerwijs nog lang niet aan biologisch toe zijn. Hoezo niet?, vroeg Mac. Omdat markten waarin aan alles basisvoorwaarden - w.o. voedselveiligheid - is voldaan normaal gesproken pas overgaan naar hogere stap.
Lizet Kruyff mengde zich in het gesprek met een link naar Der Spiegel over voedselschandalen in China (zie ook China:// eten zonder geloof en regels eerder op Foodlog.
Dàt biologisch als remedie tegen voedselonveiligheid in China groeit verbaast me niet. Dat het cijfer zo hoog is verbaast me evenzeer als die boot met Franse mais voor Zuid-Korea (ik sta in voor de betrouwbaarheid van de bron!).
Wie kan hier meer vertellen over de veranderende houding van de Aziaat ten aanzien van voedsel? Waar is Foodlogcorrespondent Piet Keijzer uit China?
Met 0,08 ha/pp zou ik maar niet te veel aan bio gaan denken als ik hun was. Tenzij ze de oude traditie van honger, dood en ellende ondanks de trend naar een toenemende intensivering weer willen oppakken.
Piet weet wel wat zijn klanten willen en houdt er een teeltwijze op na die ziektedruk laag houdt. Telen jullie ook een deel biologisch daar, Piet?
Mijn indruk van de Chinezen is dat ze niet zozeer biologisch wensen zoals een deel van de Westerlingen dat ziet, maar voedsel dat ze kunnen vertrouwen. Biologisch heeft associaties van natuurlijk en gecontroleerd, en dus is dat voor de stadsbewoner met bovenmodaal inkopmen in China interessant. Het wachten is op de opkomst van professionele retail, de bijbehorende logistieke ketens en kwaliteitsnormen.
Elke Priva medewerker die naar China gaat heeft voor onze Chinese dames in Beijing die kleine kinderen hebben een paar dozen Nutrilon in de koffer. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de melkschandalen, maar het wantrouwen strekt zich uit over het hele voedselschap. Dus wie het kan betalen, kiest voor iets duurders waarvan hij denkt dat het te vertrouwen is.
Even wat berichten uit de Chinese praktijk:
- er zijn geen onafhankelijke organisaties die biologisch certificeren voor de Chinese markt. Het kost 2000 euro zonder controle of handhaving.
- het is niet mogelijk om biologische bestrijders in te zetten: geen mogelijkheid om ze te importeren of lokaal te kopen. Dit is zo'n beetje het belangrijkste middel wat je gebruikt in de 'biologische' landbouw
- daarnaast worden er standaard hormonen gebruikt voor de bestuiving van vruchtgewassen ....
Natuurlijk maakt de 'stedeling' in China zich zorgen over zijn eten. Edoch, er is geen betrouwbaar label / instantie voor biologisch voedsel. Daarom hebben wij bij Le Gaga ons eigen merk met onze eigen standaarden en met volledige transparantie voor onze klanten.