Frankrijk zag vorig jaar zowel de waarde als het volume van zijn exporten aan wijnen en sterke dranken afnemen. De grootste dip wordt veroorzaakt door de export naar China. Die nam met een gevoelige 17% af. Dat meldt RetailDetail.

Al vier jaar boven de 10 miljard euro grens
In 2014 exporteerde Frankrijk voor 10,8 miljard euro, volgens cijfers van de Fédération des Exportateurs de Vins et Spiritueux français (FEVS). Daarmee bleef de export 3% achter bij het niveau van 2013. Maar nog altijd was het een prima jaar: "Dit is de derde beste prestatie ooit in de geschiedenis van de wijnen en sterkedrank en het vierde jaar op rij dat we boven de grens van de 10 miljard euro eindigen", jubelt FEVS-voorzitter Christophe Navarre.

De grootste exportmarkt voor Franse dranken is en blijft de VS. De hoeveelheid flessen die de Atlantische Oceaan overstak, groeide zelfs met 4%. Binnen Europa groeide de Franse export naar Duitsland en Zweden. De export naar Oost-Europa had te lijden van de crisis in Oekraïne en de val de roebel.

China: anti-corruptie maatregelen
De afname van de uitvoer naar China wijten de Fransen aan 'de strijd tegen de corruptie die de overheid nu al enkele jaren voert', aldus RetailDetail. Dure Franse wijnen en kwaliteitsdranken (cognac, armagnac) mogen niet meer 'zomaar' geschonken of als 'relatiegeschenk' gebruikt worden. Dat leidde in 2013 ook al tot een daling met 18%. In 2014 kwam de uiteindelijke exportwaarde uit op 681 miljoen euro. Ter vergelijking: België importeerde in 2014 voor 596 miljoen euro aan Franse wijnen en dranken. Het kleine België - dat ook nog eens een groot aantal niet-geregistreerde importen voor eigen gebruik kent - is dus groot op een punt waar het grote China klein is en verder krimpt.


Fotocredits: 'Les Armagnacs', Paul Haahr
Dit artikel afdrukken