Nederlanders drinken steeds meer wijn ten koste van sterke drank. Dat concludeert het Marketingrapport Slijtersbranche 2006 dat Van Es Marketing Services uitvoerde bij 172 slijterijen (via: Retailnews).
Gedistilleerde dranken verkochten twee jaar geleden nog het meest bij de slijter, maar nu verkiest de consument een fles wijn. In cijfers geeft dat een verkoopdaling van gedistilleerde dranken van 45 procent in 2004 tot 36 procent nu. De verkoop van wijn maakte in de slijterijen de omgekeerde beweging, met een stijging van 31 naar 41 procent.
En ik maar denken dat steeds meer mensen wijn gaan drinken ten koste van bier!?
Dit artikel afdrukken
Gedistilleerde dranken verkochten twee jaar geleden nog het meest bij de slijter, maar nu verkiest de consument een fles wijn. In cijfers geeft dat een verkoopdaling van gedistilleerde dranken van 45 procent in 2004 tot 36 procent nu. De verkoop van wijn maakte in de slijterijen de omgekeerde beweging, met een stijging van 31 naar 41 procent.
En ik maar denken dat steeds meer mensen wijn gaan drinken ten koste van bier!?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
We verkopen gezelligheid en moeten dat ook uitdragen. Niet alleen in assortiment, maar ook in uitstraling, indrichting, gastvrijheid. Verder moet elke gerespecteerde slijter/wijnhandelaar een passie hebben voor dranken in al zijn facetten. Anders kun je beter fietsen gaan verkopen;-)
Maar goed, ik noemde mijn winkel na de rigoureuze verbouwing van anderhalf jaar terug (waar ook niet iedereen in gelooft/geloofde) niet voor niets de slijterij van de toekomst. En of ik de juiste weg bewandel kan ik pas beoordelen over een aantal jaren.
Goed dat er Meisjes zijn! Maar om nou de 15% wijnen bij de AH weg te halen ... enfin: ik vind het een hele originele!
Alle gekheid op een stokje; de slijter zal meerwaarde moeten bieden in de groeiende behoefte van de consument om het verhaal achter en over het gebruik van drankproducten te pakken te krijgen. Jij doet dat op een uiterst originele manier.
Voor de nog resterende slijters is er eigenlijk geen keus (en voor heel wat wijnhandelaren geldt precies hetzelfde): óf meerwaarde creëren (en jou kopiëren zou flauw zijn, als het al kan, want je bent een personality) óf - figuurlijk, hoop ik -verzuipen.
Right! In de niet zo heel verre toekomst zal nog maar de helft van het nu aanwezige aantal slijters nog bestaan. Dit behoeft echter geen ramp te zijn als die overblijvende slijters zich specialiseren en een meerwaarde weten te bieden waar de consument bereid voor is in de auto te stappen.
MInder maar beter, als het minder maar hetzelfde blijft zal de roep van de lobby's om sterke drank in de supermarkten neer te zetten steeds groter worden. Veel slijters ontlenen nog steeds alleen maar hun bestaansrecht aan onze wetgeving die de slijter het monopoly geeft in de verkoop van sterke dranken aan de consument. Nu een 'wijntje' vaak ook al bijna 15% alcohol bevat zou je je kunnen afvragen of ook die wetgeving niet wat is achterhaald.
Nou Marco, ik ben blij dat dit er is want Nielsen meet alleen maar supermarkten zodat het zicht op dit deel van de markt in de 'grote' analyses vaak wegvalt.
Vandaar mijn opmerking over wat Han van Es zou zien als trend als je de cijfers van Nielsen en deze naast elkaar legt. Daar heb je natuurlijk volstrekt gelijk in: het zou interessant zijn die eenbs naast elkaar te leggen en het blikveld boven beide uit te tillen.
Vlgs mij leidt de slijter een langzaam uitstervend bestaan omdat zijn markt wordt opgevreten door de grote partijen. Daarmee verarmt het aanbod. Dat is jammer. Alle reden daarom om er eens wat meer aandacht voor te vragen.
Han, het probleem met dit onderzoek is dat de resultaten eigenlijk niet vertaald mogen worden naar de hele markt maar slechts toepasbaar zijn op de verkoop via slijterijen. En zoals Dick al aangeeft gaat een deel van de drankverkoop (bier, wijn) niet via slijterijen maar ook via supermarkten.