Gedistilleerde dranken verkochten twee jaar geleden nog het meest bij de slijter, maar nu verkiest de consument een fles wijn. In cijfers geeft dat een verkoopdaling van gedistilleerde dranken van 45 procent in 2004 tot 36 procent nu. De verkoop van wijn maakte in de slijterijen de omgekeerde beweging, met een stijging van 31 naar 41 procent.
En ik maar denken dat steeds meer mensen wijn gaan drinken ten koste van bier!?
We verkopen gezelligheid en moeten dat ook uitdragen. Niet alleen in assortiment, maar ook in uitstraling, indrichting, gastvrijheid. Verder moet elke gerespecteerde slijter/wijnhandelaar een passie hebben voor dranken in al zijn facetten. Anders kun je beter fietsen gaan verkopen;-)
Maar goed, ik noemde mijn winkel na de rigoureuze verbouwing van anderhalf jaar terug (waar ook niet iedereen in gelooft/geloofde) niet voor niets de slijterij van de toekomst. En of ik de juiste weg bewandel kan ik pas beoordelen over een aantal jaren.