Helaas, de wonderboon is niet meer. In het begin ging het allemaal nog wel aardig: Malinese boer(inn)en planten Jatropha heggetjes rond hun velden, oogstten de bonen, lieten die uitpersen en verdienden wat extra. Er was geen extra grond voor nodig, de heggetjes hielden de grond vast door verminderde wind- en watererosie en de geiten bleven buiten de heg. Nu kunnen deze boer(inn)en amper hun gezinnen voeden, dus leek het me altijd wel sterk dat ze met een heggetje zoveel biodiesel zouden produceren dat we er deze zomer massaal per vliegtuig naar Spanje of Turkije zouden kunnen. Maar omdat er al veel mensen met schuldgevoel geld betaalden voor compensatie, moest er meer geproduceerd worden.
De heggetjes werden vervangen door plantages, in Kenya wordt een plantage aangelegd van 50.000 ha (Dakatcha Woodlands). Daarvoor wordt landbouwgrond opgekocht, mensen en dorpen verplaatst en vervolgens grootschalig Jatropha aangeplant met kunstmest en irrigatie.
Voor onze volgende vliegreis is Jatropha dus waarschijnlijk niet dé oplossing. Maar het is wel in alle opzichten heel gunstig als je de heggetjes oogst in lokale diesels stopt: er is geen extra grond voor nodig, de olie hoeft niet geschikt te gemaakt te worden voor onze moderne middenklasser diesel en kan direct in de lokale trekker gegoten worden of in een dieselgenerator.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Gewoon een zaakje van moedwillige onwetendheid.
Genezing: Tad Patzek, Tad Patzek, Tad Patzek,...................................
Zie: http://gaia.pge.utexas.edu/
Gewoon ook input/output analyse. Ook voor Toyota Prius, windmolens, kerncentrales, elektrische auto's etc, etc,........................................
En gewoon niet meer vliegen Duijnhouwer, Schiphol dicht, en gewoon gestaffelde brandstofprijzen voor alle sectoren.
Of heb ik last van (moedwillige) onwetendheid?!
P.S. Om die zelfde reden gaat bio ook niet (nooit) leveren meneer Duijnhouwer. In elk ecosysteem moet de afval van een soort het voedsel van de ander zijn en wordt er nooit een overschot aan afval geleverd. Diefstal uit het systeem wordt altijd afgestraft. Uitputting!
Lees in dit verband ook de verwoesting (sorry, ontginning) van zuid Ethiopië: Ethiopia at centre of global farmland rush http://tinyurl.com/6b88y55
kreeg van de zomer een flesje duindoornlikeur uit Duitsland. Ook heel lekker:zie http://ministerieetenendrinken.web-log.nl/ministerieetenendrinken/2010/09/mecklenburger-sanddornlikör.html
Beste Jopie,
Helaas ben je in de val van klok en klepel getrapt. Er is een vernietigend rapport over het genoemde project in Kenya. Trees for Travel heeft hier (gelukkig) niets mee te maken, want alle fouten die je kunt maken als je met jatropha aan de gang wilt gaan, zijn daar gemaakt. Snel winstbejag, boeren hebben geen grond meer en kunnen alleen als seizoensarbeider gaan werken. Veel kunstmest, irrigatie, poductie van olie voor de export, etc. De lokale bevolking is de dupe.
Als je het rapport leest over het project in Kenya (en ook het persbericht dat NIZA hierover stuurde), dan staat daar dat kleinschalige projecten met jatropha wel heel goed kunnen werken.
En dat is nu precies wat wij (ondermeer) in Mali doen en wat je ook goed hebt beschreven. Boeren houden hun land, zij planten jatropha struiken als heg, beschermen daarmee hun voedselgewassen tegen winderosie en geiten. Zij zijn eigenaar van de (jatropha)heg en alle noten die er aan groeien. Zij verkopen de noten aan de eigen cooperatie. Die persen er olie uit en het restant, gaat als bodemverbeteraar terug op de akker. De cooperatie brengt de olie naar de biosieselfabriek, waar ze mede-eigenaar van zijn. Daar wordt biodiesel gemaakt, die op de lokale markt wordt verkocht. Van het bijproduct, glycerine, maken vrouwen van de cooperatie zeep.
Trees for Travel ondersteunt het project in Mali, omdat de 2 miljoen groeiende struiken extra CO2 opnemen. Dankzij onze bijdrage, krijgen de boeren ondersteuning bij de teelt van de jatropha en deze voorlichters ondersteunen hen hierbij ook bij het verbeteren van de landbouw methodes (uiteraard zonder kunstmest, want daar hebben ze het geld niet voor en dat kan de bodem niet aan). Vooral met gewassen die net wat beter tegen droge periodes in de regentijd kunnen, maar ook met uiensoorten die juist wel goed tegen de regen kunnen en daardoor eerder op de markt worden gebracht als de prijzen hoog zijn.
Trees for Travel zal de laatste zijn die zal roepen dat jatropha een wondernoot is, maar in de situatie in Mali, waar mensen rond moeten komen van 1 euro per dag, en mits kleinschalig toegepast, kan dit een bijdrage leveren aan het verbetering van de lokale omstandigheden. En als iemand vliegt of autorijdt, of op gas kookt, dan kun je zowel die uitstoot compenseren als mensen ondersteunen die werken aan de eigen ontwikkeling.
Trees for Travel
Koffie is op, even reageren.
Hierboven een gevalletje van moedwillige onwetendheid!