Maar wat was het nou? Er wordt inmiddels over geruzied. Was "10/7 Jumbo, Odijk, the Netherlands" wel een echte carrotmob? De Nederlandse carrotmobbers waarschuwden tegen de actie: 'ga er niet heen'. Maf, wat mij betreft. Het ging er toch om dat door invloed vanuit het publiek er een duurzamer aanbod op de schappen komt?
Nee, zeggen de echte carrotmobbers. Het gaat erom dat het volgens onze regels gebeurt. Die houden in dat je een aantal winkeliers tegen elkaar laat opbieden. Maakt niet uit met welk product als er maar extra omzet wordt gemaakt waarvan vervolgens 22% aan 'iets duurzaams' wordt besteed. Het echte mobbersfilmpje met het drankwinkelvoorbeeld stopt het in duurzame peertjes en koelkasten. Spullen dus die minder energie verbruiken. Prachtig. Natuurlijk.
Het krotenmoppen dat gisteren per ongeluk en spontaan ontstond, leidde ertoe dat de pers en wat officials - LNV'ers, Biologica, Slow Food - uitrukten om te komen kijken wat er gebeurt bij de Jumbo in Odijk. Dikke aandacht voor Willem & Drees. Twee marketeers die iets heel sympathieks hebben bedacht. 1. Stoppen met hun baan voor een foodmultinational. 2. Hun kennis gebruiken om iets nuttigs te doen. 3. Iets doen voor boeren - Nederland realiseert het zich nog niet, maar veel varkensboeren en tuinders zijn er mogelijk volgend jaar niet meer. 4. Iets doen aan wat meer keuze in groenten en fruit voor ons consumenten. 5. Ervoor zorgen dat de uitstoot van uit hoofde van transport drastisch wordt teruggedrongen.
Hoe ze dat doen schreef ik gisteravond al. Kun je dat in meer winkels, dan sla je echt een enorme deuk in een pak boter.
Nog spannender. Supermarkt Jumbo werkt eraan mee! Het laat die malle kerels toe in hun logistiek. Iedereen - w.o. ikzelf - voorspelde dat het ze niet zou lukken. Het is nl. bijzonder dat Willem & Drees in 'gewone Aardappelen, Groenten en Fruit' om het heilige logistiek apparaat van de super heen mogen werken en omdat Jumbo zich realiseert dat dat juist prima is. Voor Jumbo, voor ons consumenten en voor boeren. Het mobben is minder belangrijk dan bekend maken wat ze echt doen. Niks streek enzo, maar diversiteit uit de buurt die niet 400 km door Nederland heeft gescheurd om soms 3 km naast de plek van teelt te worden verkocht, maar echt maar 40 of nog minder. Dan ook nog eens niet allemaal dezelfde
bulk, maar variatie in aardbeien, sla, kersen en sperziebonen. En bovendien ook nog eens zodanig dat de boeren die voor die variatie zorgen, niet omvallen in het marktgeweld van vandaag. Da's niet prachtig, maar bloody awesome.
Dat moet bekend worden zodat ook anderen zo gaan werken. Dat zorgt voor een flink duurzaam effect en maakt de wereld nog leuker en lekkerder ook.
Dat kwam de pers fotograferen.
Een geheimpje, want er onstond tussen gistermorgen 10.00h en gistermiddag 14.00h nog wat meer dan alleen maar een W&D promotie. Dankzij het berichtje over carrotmobbing ontstond krotenmoppen. Het wordt een aanpak waarin we heel Nederland dat er aan mee wil doen, zelf laten beslissen wat duurzaam is. Niemand weet namelijk wat dat is en dus ook niet wat'ie moet kiezen. Straks wel. Natuurlijk wordt het geen dom logootje of een-alleen-maar-leuke guerillatruuk, maar een brede volksbeweging met z'n eigen marketing waar supers nog blij van worden ook. Dat heeft nog een paar weken uitwerking en gesprekken nodig.
De producten brengen we via de logistiek van Willem & Drees en nog wat verbouwing daarvan naar de winkels die eraan mee willen doen. En niks ervan. Geen zorgen, we worden geen activisten. We gaan ervoor zorgen dat het publiek weer weet waaruit het kan kiezen en wat het nog niet kan kiezen. Nog meer willen we er nu niet over zeggen. De primeur beloofden we aan NCRV's Netwerk die vandaag al opnames wilde maken.
Nog even goed voorbereiden en we zijn klaar voor de enige echte Nederlandse krotenmop, die hopelijk een pracht samenwerking gaat worden met media die hun aandeeltje willen leveren aan een duurzamere samenleving en het geven van echte betekenis aan dat inmiddels aan alle kanten genepte woordje 'duurzaam'.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Spannend. Ik ga luisteren naar 3FM vanavond. Komt het ook op teevee?
Ben wel verbaasd dat de ontwikkeling van een spontane een brede volksbeweging blijkbaar ook weer aan regeltjes gebonden blijkt te zijn. Moet niet gekker worden.
Slow Foot bij Jumbo, dat klinkt naar een prachtig contaminatie.
ach Rene, zullen we gewoon sportief zijn en carrotmob het week van de smaak logootje (http://www.weekvandesmaak.nl/) onder licensie te laten gebruiken?
Ik denk dat het erg goed is om strakke Europese, nee, UN regulering inzake "mobbing" op te stellen...met keurmerk, certificering en zware boetes.
Maar alle gekheid op een stokje, ik hoop dat carrotmobbers hier meeschrijven... alles wat mensen in beweging brengt voor nieuwigheden is welkom...
From RealCarrotMob HQ; We are the real carrotmobbers and we endorse this mob!
Joh, Lizet, je ziet op de foto de volledige D niet. Rot toestel.
Tis, Rene, absurd, al die regels. Nee hoor, van ons mag van alles. Maar om het te laten werken moet er even wat infrastructuur maken zodat we spullen in winkels kunnen krijgen zonder hun processen op de kop te zetten. Anders krijgen we straks weer het probleem dat ze zich kunnen onttrekken aan iets wat niet zou kunnen om logistieke redenen. Dat gaan we dus oplossen.
Ook gaan we wat doen aan brede communicatie, want je moet toch echt een miljoen of wat mensen bereiken.
Daarna mag iedereen alles inbrengen en zijn maken we een platform dat democratisch kan zijn. Dat is wat anders dan opleggen hoe democratisch moet zijn.
Ik zal het niet op de spits drijven, maar had achterlangs al discussie met een Vlaamse lezer over de patronen die activisten meteen maar weer willen opleggen om zich te ontworstelen aan ... vastgeroeste patronen.
Je mag ons er straks aan houden: het wordt echt web 3.0.