Tony's Chocolonely neemt als 'impact company' publiekelijk de verantwoordelijkheid die overheden laten liggen. Ja, wij zijn een deel van het suikerprobleem, zegt Tony's.
Dat zegt al geruime tijd ook Ruud Zanders van Kipster die zich regelmatig als vegan-sympathisant voordoet en toch eieren en kippenvlees produceert. En zelfs levensmiddelengigant Nestlé schaart zich in het gezelschap van deze kleine verantwoordelijke ondernemers. Ondanks de wil en de nadruk op gezond eten, bestaat - zegt het wereldwijd opererende bedrijf - meer dan 60% van zijn portefeuille uit ongezond eten.
Wat zeggen ze eigenlijk?
Alsjeblieft overheid, voer een suikertaks in. Doe iets tegen teveel vlees, zuivel en eieren en help levensmiddelenbedrijven te minderen met de verkoop van ongezond, maar lekker eten dat mensen zo graag kopen.
Het zijn eigenlijk heel logische pleidooien: matig al die consumptie eens een beetje met z'n allen. Dát helpt tot een gematigde voedselomgeving te komen. Daar is geen totaalverbod maar wel een overheid voor nodig die iedereen een beetje normaal laat doen omdat anders wat minder bezorgde concurrenten goed willende bedrijven dwingen gewoon door te gaan zoals ze de afgelopen 60 jaar gedaan hebben.
Als de deze makers leveranciers nu zo nodig vinden dat ze de oorzaak zijn van ongezond voedsel. Waarom maken ze dan nog ? Kom nu niet met het lulverhaal maar de concurrent doet het niet dus moeten we het ook nog maken. Als je als goede ondernemer achter je produkt staat en een goede marketing kunt maken kan je product toch wel verkopen.
Ik denk dat het allemaal voor de bühne is, hoeveel bedrijven zeggen niet voor mensenrechten te zijn, maar zijn niet vies om gebruik te maken van exploitatie in derde wereld landen.
Dus die bedrijven willen dat de overheid ons in totaliteit aan gezond lekker eten wil helpen.
Zouden de overheden en die bedrijven zich eens moeten verdiepen hoe gezond eten eruit ziet en hoe dat te telen.
Ik denk dat het oprecht is, en marketing technisch slim.
Laten we inderdaad aannemen dat de mensen c.q. directies in de ondernemingen oprecht zijn en diep van binnen wel weten wat juist zou zijn (ongezonde producten uit het assortiment of met gebruikswaarschuwing) is dit juist doen op korte termijn niet mogelijk (meer dan de helft van je assortiment vervangen) en dus het roepen ervan voornamelijk beeldvorming c.q. marketing.
Het zijn maar zoetgevooisde woorden.