Categorieën waarvan bijna het gehele assortiment niet voldoet aan de drempel van 3,5 ster zijn dranken (96%) en zoet- en ijswaren (99%). Productgroepen waarvan het merendeel wél de drempel haalt zijn water (82%) en zuivelproducten (60%).
De afgelopen 7 jaar haalde Nestlé naar eigen zeggen 14-15% van de suiker en zout uit zijn producten. Maar productverbetering gaat niet al deze producten opeens gezond maken, verwacht het bedrijf. Voor bedrijven is het een harde kluif om voedingsmiddelen gezonder te maken, erkent ook voedingskundige en coryfee Marion Nestle tegenover de Britse zakenkrant. “Wetenschappers proberen er al jaren achter te komen hoe ze het zout- en suikergehalte kunnen verlagen zonder het smaakprofiel te veranderen en - je raadt het al - dat valt niet mee.”
De afgelopen jaren maakt Nestlé werkt van gezondere voeding en de strijd tegen obesitas. Het voedingsconcern neemt zijn interne voedingsnormen onder de loep en werkt aan het actualiseren van zijn voedings- en gezondheidsstrategie.
In de nu uitgelekte presentatie vraagt het bedrijf zich hardop af of een merk dat expliciet inzet op gezondheid wel producten moet verkopen die een rode E scoren op de Nutri-Score (producten met de minst gunstige samenstelling). Met andere woorden, moet Nestlé bepaalde merken die niet bij deze strategie passen niet afstoten? Ondanks de gezonde twijfel, laat Nestlé wel ruimte voor meer dan alleen gezond spul. Het bedrijf laat aan de krant weten dat het ook gaat om de balans. "Dit betekent dat er ook met mate minder gezonde voeding geconsumeerd kan worden."
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dit zeiden we tien jaar geleden al. Van Nestle is het niets meer dan geleuter. Ze hebben geen alternatief verdienmodel.
Mooi dat Nestlé even overwogen heeft om te stoppen met de betreffende categorieën, jammer dat ze dat vervolgens niet doen. Het is m.i. toch echt de verantwoordelijkheid van een producent dat ze dergelijke spullen op de markt brengen, en al helemaal als ze zelf vaststellen dat ruim 60% van hun assortiment met geen mogelijkheid gezond te noemen is.
Om het argument voor te zijn: stellen dat als zij stoppen een ander de plaats wel in zal nemen is een argument dat ook drugsdealers gebruiken. En stellen dat consumenten zelf verantwoordelijkheid zijn wat ze in hun mond stoppen is al lang en breed achterhaald. Als zo'n groot aandeel van hun omzet voortkomt uit ongezonde spullen, dan kan je niet anders dan vaststellen dat het geen kwestie is van "met mate".