Citaat uit De Boerderij:
Bij biologische eieren is de inkoopprijs voor het eierpakstion €11 en de verkoopprijs €14,53, waarbij er €0,40 als marge overblijft. De verkoopprijs in de winkel was gemiddeld €25,75, wat inhoudt dat de marge 77 procent bovenop de inkoopprijs is.
Voor LEI-onderzoeker Peter van Horne is het onduidelijk waarom de bruto marge voor biologische eieren zo hoog is. Een doosje biologische eieren neemt evenveel schapruimte in als een doosje scharreleieren. Het is ook niet waarschijnlijk dat er voor biologische eieren meer dervingsverliezen zijn. „Kortom, de supermarkt neemt een extra marge omdat een bepaalde doelgroep van consumenten bereid is voor biologische eieren extra te betalen. De prijsstelling is daarbij niet gerelateerd aan de kosten die gemaakt worden om het product te verkopen, maar op maximalisatie van het rendement”, aldus Van Horne.
In Natuurwinkels kosten biologische eieren trouwens nog meer dan in supermarkten. Zouden ze daar nog tikje meer tillen?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Bij de inkoop- en verkoopprijzen hierboven gaat het telkens om 100 eieren. In Natuurwinkels kosten eieren meestal 30 cent.
De Hollandse cultuurbarbaren die over voedsel praten!
Als zeer innovatief (volgens LNV) varkens- en rundveehouder ben ik gecharmeerd van alle, hoog intelligente, debatten die op foodlog worden gevoerd.
Wat ik minder waardeer, is de inertie die hierop volgt.
Men blijft doen wat men deed, men accepteert de status quo.
Wanneer wij b.v. in NL (met al die kritische consumenten die ook nog eens reageren op foodlog.nl) niet in staat zijn om een bijna uitgestorven varkensras in stand te houden door er 3 of 4 per week van op te eten moet ik constateren dat het spreekwoord: 'Veel geschreeuw, maar weinig wol zei de boer en hij schoor zijn varkens' op mij van toepassing is.
Ook zie ik, verderop in de keten, met een hoog gehalte aan Mercedes S-dubbele uitlaat, vooral een 'wet van behoud van bestaande relaties-houding'. Het rundvlees uit Ierland? Waarom niet? Wij als kleine HOLLANDSE leverancier moeten dan wel verklaren geen IERS vlees te leveren. SIC !!!!!
Voor ons is de bovenstaande wet te vertalen in: 'Wet van behoud van ellende'.
In NL regeert het grote geld !!!
Op zich is het natuurlijk mooi dat mensen bereid zijn meer te betalen voor biologische producten. Die mensen denken dan dat ze de bioboer steunen. Dat blijkt dus niet echt het geval. Waardeloos vind ik dat. Moet ik dan maar geen bio-eieren uit de super of natuurvoedingswinkel halen? Bij de boer betaal ik max. twee euro voor tien heerlijke eieren.
Bruine scharrel-eieren € 5,00 per honderd.
Is € 0,05 cent per stuk.
Doosje van tien stuks dus € 0,50
Krijgt de boer.
Bij een gewicht (medium) van 50 gram p/ei (lager > minder; zwaarder > meer)
Is een bedrag om ever bij stil te staan.
Hier vind je alle actuele prijzen (ook voor varkensvlees en slachthanen) die de boeren krijgen..
"Moet ik dan maar geen bio-eieren uit de super of natuurvoedingswinkel halen? Bij de boer betaal ik max. twee euro voor tien heerlijke eieren."
Dat zou een oplossing zijn voor het probleem dat Kees uit Best hier zo scherp neerzet. Een varken brengt per kilo ongeveer 1,50 op voor de boer. Als paling-, grillworst en zelfs (Nederlandse) chorizo liggen de snippers in de winkel voor € 10-15. Het is niet reeel om te doen of alle handling die daartussen zit niks kost, maar de marge aan het einde van de keten schrijnt (vleeswaar gaat 4 tot 5 keer over de kop in de laatste stap van gangbare superwinkelier naar consument). Het doet pijn in verhouding tot de nauwelijks tot geen of zelfs negatieve marge van de boer. Met rundvlees en kip is het niet anders
Maak je het dier 2x zo duur, en haal je het van de verwerker weer terug naar de boerderij, dan kost het je daar nog steeds minder dan in je winkelcentrum. Je moet er alleen wel voor omrijden. Dat doen we af en toe voor de leut. Maar niet altijd. Da's dus lastig bouwen voor de boer.
Hoe maak je het makkelijk, maar maak je toch veel directere vormen van handel? Degene die het antwoord op die vraag in de praktijk weet te brengen wint de hoofdprijs.