De Europese Commissie is een voorlopig onderzoek gestart naar mogelijke concurrentievervalsing door de Amerikaanse frisdrankfabrikant Coca-Cola. Coca-Cola heeft de ontvangst van vragenlijsten bevestigd en zegt zich "aan het Europese mededingingsrecht en alle andere toepasselijke wet- en regelgeving" te houden, schrijft RetailDetail.

Volgens FoodNavigator spitst het onderzoek van de concurrentieautoriteit zich toe op het kortingensysteem van de frisdrankfabrikant en gaat het over de toekenning van 'assortiments-', 'doel-' en 'koppelkortingen. Ook vraagt de EC naar kortingen in ruil voor exclusiviteit en het ter beschikking stellen van vaste schap- of koelruimte voor Coca-Colamerken.

Een cruciale vraag in het onderzoek is welke Coca-Colaproducten essentieel worden geacht in de assortimentsstrategieën van retailers. Die vraag heeft betrekking op de onderhandelingsmacht die Coca-Cola kan uitoefenen door 'tying & bundling' af te dwingen. Retailers kunnen dan een 'must have'-product alleen geleverd krijgen als ze ook andere merken uit het assortiment op de schappen nemen. In 2005 speelde een vergelijkbare zaak en werd (na 6 jaar onderzoek) vastgesteld dat Coca-Cola inderdaad retailers en foodservicebedrijven verplichtte ook minder populaire producten af te nemen, zodat ook merken die klanten geen 'must have' vinden schapruimte kregen. Toentertijd wist Coca-Cola een boete te voorkomen.

Vorig jaar vochten de inkooporganisatie Agecore en de Belgische supermarktketen Colruyt ook al een leveringsoorlog uit, waarbij klanten het wekenlang zonder Coca-Cola moesten stellen. Zo'n spel is een gevaarlijke balanceeract, want als een klant eenmaal de winkel uitloopt om zijn Coca-Cola ergens anders te halen, komt hij misschien wel nooit meer terug. Daarom juicht EuroCommerce, de Europese branchevereniging van supermarkten, het onderzoek toe.

Naar verwachting zal het onderzoek nader inzicht geven in de manier waarop grote fabrikanten hun marktmacht misbruiken. "Wij wijzen al vele jaren op de problemen waarmee onze sector te kampen heeft doordat de makers van ‘must-have producten’ hun marktmacht gebruiken om eenzijdige voorwaarden op te leggen en de concurrentie in hun voordeel te beperken,” zegt directeur-generaal Christian Verschueren.

Als er inderdaad sprake is van concurrentievervalsing, hangt Coca-Cola mogelijk een miljardenboete boven het hoofd.
Dit artikel afdrukken