'Know how since 1936, no cow since 2020'. Dat wordt de pay-off van het plantaardige kaasmerk WildWestLand met Annie als lachende mascotte. Half juni liggen de eerste producten van de 'fromance' tussen kaasmaker Westland Kaas uit Huizen - makers van onder meer de innovatieve (snelle rijping) Old Amsterdam kaas - en Those Vegan Cowboys bij Albert Heijn in de schappen. Op social media is het plantaardige kaasmeisje al actief als @wildwestland_annie. De naam Annie refereert aan Annie Oakley, een uitstekende schutter die samenwerkte met Buffalo Bill.
Voor het eerst waagt een grote traditionele kaasmaker zich aan een plantaardige kaas. "Het is onze droom om de allerlekkerste plantaardige Fromance te maken," zegt topvrouw Henny Westland van de Huizer kaasmaker. Niet helemaal toevallig ook het streven van Jaap Korteweg, de man die ooit De Vegetarische Slager begon met het doel dat nepvlees vooral lekker moest zijn en nu datzelfde doet met Those Vegan Cowboys.
Voor Korteweg zijn de drie nu ontwikkelde crème-kazen (een neutrale Cream Passionel, kruidige Garlic & Herb Affair en milde Unguilty Pleasure Dip) een tussenstap. Uiteindelijk is hij op zoek naar een "vegan, microbiële variant uit gras die identiek is aan het origineel, maar dan zonder koe". Een harde kaas dus, van gras, zonder tussenkomst van de koe. Maar daar is nog wel wat jaren werk aan.
Om de ontwikkeling te versnellen zullen alle opbrengsten van WildWestLand terugvloeien in het innovatietraject, zeggen de partners. "Ik hoop dat onze samenwerking met Westland Kaas ertoe leidt dat hun doelstelling om in 2036 klimaatneutraal te zijn gepaard gaat met 100% plantaardig en 1000% groei in omzet. Dat zou heel fijn zijn voor de koeien, hun kalveren, de mensen en de planeet”, aldus Jaap Korteweg.
100% plantaardige ?Fromance? WildWestLand vanaf juni in de winkel
Voor het eerst waagt een grote traditionele kaasmaker zich aan een plantaardige kaas. "Het is onze droom om de allerlekkerste plantaardige Fromance te maken," zegt topvrouw Henny Westland van de Huizer kaasmaker. Niet helemaal toevallig ook het streven van Jaap Korteweg, de man die ooit De Vegetarische Slager begon met het doel dat nepvlees vooral lekker moest zijn en nu datzelfde doet met Those Vegan Cowboys.
Voor Korteweg zijn de drie nu ontwikkelde crème-kazen (een neutrale Cream Passionel, kruidige Garlic & Herb Affair en milde Unguilty Pleasure Dip) een tussenstap. Uiteindelijk is hij op zoek naar een "vegan, microbiële variant uit gras die identiek is aan het origineel, maar dan zonder koe". Een harde kaas dus, van gras, zonder tussenkomst van de koe. Maar daar is nog wel wat jaren werk aan.
Om de ontwikkeling te versnellen zullen alle opbrengsten van WildWestLand terugvloeien in het innovatietraject, zeggen de partners. "Ik hoop dat onze samenwerking met Westland Kaas ertoe leidt dat hun doelstelling om in 2036 klimaatneutraal te zijn gepaard gaat met 100% plantaardig en 1000% groei in omzet. Dat zou heel fijn zijn voor de koeien, hun kalveren, de mensen en de planeet”, aldus Jaap Korteweg.
Brilliante marketing weer van Nico.
En verder: the proof of the pudding is in the eating. Maar vegan dairy is absoluut een groeimarkt.
Voor de lezers: Wouter bedoelt Niko Koffeman, de zakelijke partner van Jaap Korteweg en een groot communicatietalent.
Dit zijn dus smeerseltjes. Maak me maar weer wakker als de harde vegan 'kaas' gelukt is.
.... en liefst met 0 koolhydraten, 30% goede vetten, 30% eiwit, zodat de recepten en kookboeken niet aangepast hoeven te worden.
Dick, hoe kan iets fijn zijn, voor iets dat er niet meer zal zijn? To be or not to be...
"Dat zou heel fijn zijn voor de koeien, hun kalveren, de mensen en de planeet”, aldus Jaap Korteweg."