Een jaar lang heerst de coronacrisis in Nederland. Foodlog helpt je het coronanieuws te duiden, door het te rangschikken in 4 thema's. In onze dagelijkse newsroom, het Corona-effect, brengen we je een selectie van de berichten die wij relevant vinden uit de (inter)nationale pers.
Het nieuws van 18 maart 2021. Hier vind je onze voorgaande selecties.
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Bij het uitbreken van de coronacrisis werd al snel duidelijk dat de supermarkten een cruciale rol vervullen. Niet alleen als essentiële winkel (hamsteren!) maar ook als centraal punt in de gemeenschap. Vanaf het begin namen supermarkten maatregelen om het boodschappen doen veilig te laten verlopen. Van medewerkers die winkelkarretjes ontsmetten en kuchschermen bij de kassa's, tot seniorenuurtjes voor kwetsbare groepen. Wereldwijd werden honderdduizenden extra mensen ingehuurd als beveiligers, vakkenvullers en schoonmakers. De coronakosten liepen bij Ahold Delhaize, om een voorbeeld te noemen, vorig jaar op tot €680 miljoen.
Vakblad Supermarket News laat in een indrukwekkend overzicht zien wat verschillende supermarktketens in de Verenigde Staten aan initiatieven ontwikkelen (zie 2.3). Het bleef namelijk niet bij veiligheidsmaatregelen voor de eigen medewerkers en de klanten. Amerikaanse supermarkten richtten coronateststraten in, deelden voedselpakketten uit, boden mensen die hun baan kwijt raakten uit de horeca vervangend werk. Kwetsbare groepen konden voor half geld met de Ubertaxi naar het seniorenuurtje komen. Er waren supers die eigen verwerkingsketens inrichtten, om boeren en producenten die door wegvallende afzet met verse producten bleven zitten, te ondersteunen en de voedselbanken te bevoorraden. Andere ketens hielpen degenen die thuiskookmoe raakten met 'ready-to-eat, ready-to-heat en ready-to-cook'-suggesties, kooklessen door lokale chefs en maaltijdboxen. Supermarktketens organiseerden contactloze en coronaveilige evenementen - zoals droneshows en drive-in diploma-uitreikingen - op hun parkeerplaatsen. Ze bezorgden verse maaltijden bij ziekenhuizen en zorgmedewerkers. Ze boden lokale restaurants ruimte op de schappen aan. Ze bevroren hun prijzen en last but not least: de supermarkten blijken een cruciale factor bij het vaccineren van de Amerikaanse bevolking. Hup, even bij de supermarktdrogist je vaccinatie halen.
Dit artikel afdrukken
In de commentaren kunnen we samen het Corona-effect duiden.
Bij het uitbreken van de coronacrisis werd al snel duidelijk dat de supermarkten een cruciale rol vervullen. Niet alleen als essentiële winkel (hamsteren!) maar ook als centraal punt in de gemeenschap. Vanaf het begin namen supermarkten maatregelen om het boodschappen doen veilig te laten verlopen. Van medewerkers die winkelkarretjes ontsmetten en kuchschermen bij de kassa's, tot seniorenuurtjes voor kwetsbare groepen. Wereldwijd werden honderdduizenden extra mensen ingehuurd als beveiligers, vakkenvullers en schoonmakers. De coronakosten liepen bij Ahold Delhaize, om een voorbeeld te noemen, vorig jaar op tot €680 miljoen.
Vakblad Supermarket News laat in een indrukwekkend overzicht zien wat verschillende supermarktketens in de Verenigde Staten aan initiatieven ontwikkelen (zie 2.3). Het bleef namelijk niet bij veiligheidsmaatregelen voor de eigen medewerkers en de klanten. Amerikaanse supermarkten richtten coronateststraten in, deelden voedselpakketten uit, boden mensen die hun baan kwijt raakten uit de horeca vervangend werk. Kwetsbare groepen konden voor half geld met de Ubertaxi naar het seniorenuurtje komen. Er waren supers die eigen verwerkingsketens inrichtten, om boeren en producenten die door wegvallende afzet met verse producten bleven zitten, te ondersteunen en de voedselbanken te bevoorraden. Andere ketens hielpen degenen die thuiskookmoe raakten met 'ready-to-eat, ready-to-heat en ready-to-cook'-suggesties, kooklessen door lokale chefs en maaltijdboxen. Supermarktketens organiseerden contactloze en coronaveilige evenementen - zoals droneshows en drive-in diploma-uitreikingen - op hun parkeerplaatsen. Ze bezorgden verse maaltijden bij ziekenhuizen en zorgmedewerkers. Ze boden lokale restaurants ruimte op de schappen aan. Ze bevroren hun prijzen en last but not least: de supermarkten blijken een cruciale factor bij het vaccineren van de Amerikaanse bevolking. Hup, even bij de supermarktdrogist je vaccinatie halen.
3. Het 'nieuwe gezond'
Toelichting ›-
La transmission du Covid-19 est-elle liée à la saison et la météo? L'ONU enquête
Huffingtonpost -
Johan Van Hoof (Johnson & Johnson): 'Het begint te dagen dat we geschiedenis aan het schrijven zijn'
Knack -
Some With Long-Haul COVID See Relief After Vaccination
WebMD -
De lange nasleep van covid-19: waarom reageren vrouwen anders dan mannen?
Knack
4. Overig
-
Has COVID changed Fridays for Future?
Deutsche Welle -
Covid-19 worsened the single-use plastics problem. Here's why it could also fuel solutions
CNBC -
Met dit 'Europees reisbewijs' zou je in de zomer weer op vakantie kunnen
RTL Nieuws -
Brussel presenteert 'coronacertificaat' voor vrij reizen in EU
Europa-nu
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
7. Het ‘gezonde vliegen’
1. Terwijl de wereldwijde woke elite ‘sociale gelijkheid’ predikt zorgen hun acties voor het tegendeel. Coronapaspoort (app genaamd Travel Pass) zal bevolkingsgroepen verdelen en juist tegen elkaar op zetten. Iedereen aan het Reispaspoort behalve de illegale immigrant. IATA
6. De ‘bij effecten’
1. Mensen die al COVID-19 hebben gehad lopen 3x hogere kans op bijverschijnselen door vaccins.
In het bijzonder als die door Pfizer gemaakt is zeggen onderzoekers van het King’s College. The Telegraph
3. Het ‘nieuwe gezond’
5. Johnson & Johnson, Moderna en Pfizer hebben hun investeerders toegezegd de verkoopprijzen van hun vaccins binnenkort te verhogen nu de ‘pandemie’ naar verwachting endemisch wordt. The Intercept