De Europese Commissie (EC) is een onderzoek begonnen naar de Amerikaanse voedselproducent Mondelēz om mogelijke schending van de mededingingsregels. De Commissie wil nagaan of de fabrikant van chocolade, koekjes en koffie afspraken maakte met afnemers door hen te verbieden specifieke producten uit hun assortiment te verkopen in bepaalde EU-lidstaten. Beperking van zogeheten parallelhandel is in strijd met de EU antritrustregels omdat het een prijsopdrijvend effect heeft dat tegen de belangen van consumenten en vrije marktwerking ingaat.
Parallelhandel is de vakterm voor de import van originele producten buiten de merkeigenaar om. Het betreft geen namaak, maar echte merkproducten die de merkhouder heeft bestemd voor andere markten. De import ontregelt het marktbeleid van de merkhouder.
Parallelhandel wordt ook parallelimport, nevenimport of de 'grijze markt' genoemd. Het betreft het zonder toestemming van de merkhouder importeren en verder verkopen van merkartikelen. Binnen de retail is het geen ongebruikelijke gang van zaken.
Een parallelhandelaar verkoopt merkartikelen op een andere markt, dan waar ze voor bedoeld waren door de producent. Doorgaans gaat het om restpartijen die door winkels, drogisterijen en online verkopers tegen lagere prijzen dan de oorspronkelijke worden gekocht en doorverkocht door een tussenhandelaar. Omdat de inkoopprijs laag is, kunnen consumenten echte merkproducten kopen voor een lagere prijs dan normaal. Winkeliers kunnen die lagere prijs als een voordeel doorgeven aan hun klanten.
"Chocolaatjes, koekjes en koffie zijn producten die dagelijks door Europese burgers worden geconsumeerd”, aldus eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. "We openen een formeel onderzoek om te zien of Mondelēz, een belangrijke producent van deze producten, de vrije concurrentie op de betrokken markt mogelijk heeft beperkt door verschillende praktijken in te voeren die handelsstromen belemmeren, wat uiteindelijk heeft geleid tot hogere prijzen voor de consumenten."
De fabrikant is eigenaar van merken als Milka, Bastogne, Oreo, LU, Côte d'Or en Toblerone. Op het schenden van de mededingingsregels staat een maximumboete van 10% van de omzet, schrijft RTL Nieuws. In het geval van Mondelēz betekent dat een maximumboete van zo’n €2,5 miljard. Mondelēz laat weten dat het “constructief” zal samenwerken met de EC.
'Prijsevenwicht'
Prijzen en verpakkingen voor gangbare voedings- en drankenproducten kunnen tussen EU-lidstaten en zelfs tussen aangrenzende lidstaten aanzienlijk verschillen. Onder kritische burgers, lidstaten en in het Europees Parlement gaan stemmen op om de beperking van parallelle handel aan te pakken. Merkeigenaren zouden parallelhandel in producten vanuit goedkope markten naar duurdere niet moeten willen dwarsbomen. De Commissie gaat de zaak onderzoeken om te bepalen of praktijken zoals die van Mondelēz' het prijsevenwicht binnen de interne markt van de EU in de weg staan. Onaangekondigde inspecties bij Mondelēz zijn een onderdeel van dit initiatiefonderzoek van de EC naar concurrentieverstorende praktijken in de EU.
Dit artikel afdrukken
Parallelhandel wordt ook parallelimport, nevenimport of de 'grijze markt' genoemd. Het betreft het zonder toestemming van de merkhouder importeren en verder verkopen van merkartikelen. Binnen de retail is het geen ongebruikelijke gang van zaken.
Een parallelhandelaar verkoopt merkartikelen op een andere markt, dan waar ze voor bedoeld waren door de producent. Doorgaans gaat het om restpartijen die door winkels, drogisterijen en online verkopers tegen lagere prijzen dan de oorspronkelijke worden gekocht en doorverkocht door een tussenhandelaar. Omdat de inkoopprijs laag is, kunnen consumenten echte merkproducten kopen voor een lagere prijs dan normaal. Winkeliers kunnen die lagere prijs als een voordeel doorgeven aan hun klanten.
"Chocolaatjes, koekjes en koffie zijn producten die dagelijks door Europese burgers worden geconsumeerd”, aldus eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. "We openen een formeel onderzoek om te zien of Mondelēz, een belangrijke producent van deze producten, de vrije concurrentie op de betrokken markt mogelijk heeft beperkt door verschillende praktijken in te voeren die handelsstromen belemmeren, wat uiteindelijk heeft geleid tot hogere prijzen voor de consumenten."
De fabrikant is eigenaar van merken als Milka, Bastogne, Oreo, LU, Côte d'Or en Toblerone. Op het schenden van de mededingingsregels staat een maximumboete van 10% van de omzet, schrijft RTL Nieuws. In het geval van Mondelēz betekent dat een maximumboete van zo’n €2,5 miljard. Mondelēz laat weten dat het “constructief” zal samenwerken met de EC.
'Prijsevenwicht'
Prijzen en verpakkingen voor gangbare voedings- en drankenproducten kunnen tussen EU-lidstaten en zelfs tussen aangrenzende lidstaten aanzienlijk verschillen. Onder kritische burgers, lidstaten en in het Europees Parlement gaan stemmen op om de beperking van parallelle handel aan te pakken. Merkeigenaren zouden parallelhandel in producten vanuit goedkope markten naar duurdere niet moeten willen dwarsbomen. De Commissie gaat de zaak onderzoeken om te bepalen of praktijken zoals die van Mondelēz' het prijsevenwicht binnen de interne markt van de EU in de weg staan. Onaangekondigde inspecties bij Mondelēz zijn een onderdeel van dit initiatiefonderzoek van de EC naar concurrentieverstorende praktijken in de EU.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Toch wel even geweldig dat de Commissie hier prioriteit aan geeft: meuk die te duur is......
Troost: ze zou het ook doen met boerenkool en aardappelen.
Je kunt toch ook gewoon andere koekjes kopen?
Zomaar een tip voor Supplier A en B. Richt samen 1 inkooporganisatie op.**
Ik moet toch ook glimlachen vanuit een E-tail insteek. Daarom gaat het denk om koekjes, koffie, aardappelen en boerenkool. Voor een mooie handdoekenrek van 100 euro neem ik wel de moeite om is buiten .nl websites en winkels te zoeken....
**LOL: Niet aan de boeren vertellen uiteraard die vinden dan weer dat jij te groot wordt :p.
#1 Gert, Mondelez bezorgt hiermee toch juist akkerbouwers een goede suikerprijs? Of begrijp ik het nu helemaal verkeerd allemaal?
#keten #retail #markmacht #grondstofproducenten