Nudging is het stimuleren van gewenst gedrag door een duwtje in de rug te geven, zonder mensen hun keuzevrijheid te ontnemen. Op basis van laboratoriumonderzoek lijken nudges effectief om consumenten te bewegen ongezondere aankopen te laten staan. Mobiele app-ontwikkelaar Nakko en Tilburg University hebben nu in de supermarkt getest of hun gedragsinterventie daadwerkelijk gezonder gedrag stimuleert, schrijft MarketingTribune.
In het onderzoek deden deelnemers boodschappen met een zelfscanner met verschillende extra functies. Bij het scannen van een volgens de Voedingscentrumrichtlijnen ongezond product, deed de app een suggestie voor een gezonder alternatief. De controlegroep kreeg geen meldingen met alternatieve producten.
Uit het praktijkonderzoek is gebleken dat consumenten die gezonde suggesties krijgen meer gezonde aankopen doen dan winkelklanten die ze niet krijgen. De app verandert het keuze- en koopgedrag en voorkomt impulsaankopen door directe feedback op het koopgedrag. De ontwikkelaar hoopt de manier waarop de consument boodschappen doet - van het opstellen van een boodschappenlijstje tot aan de uiteindelijke product-afwegingen - nog verder inzichtelijk te maken. Uiteindelijk wil Nakko Nudging de consument zo goed mogelijk ondersteunen bij het maken van de gezonde keuze.
Marketingtribune - Tilburg University en Nakko Nudging helpen consument bij gezondere keuzes
In het onderzoek deden deelnemers boodschappen met een zelfscanner met verschillende extra functies. Bij het scannen van een volgens de Voedingscentrumrichtlijnen ongezond product, deed de app een suggestie voor een gezonder alternatief. De controlegroep kreeg geen meldingen met alternatieve producten.
Uit het praktijkonderzoek is gebleken dat consumenten die gezonde suggesties krijgen meer gezonde aankopen doen dan winkelklanten die ze niet krijgen. De app verandert het keuze- en koopgedrag en voorkomt impulsaankopen door directe feedback op het koopgedrag. De ontwikkelaar hoopt de manier waarop de consument boodschappen doet - van het opstellen van een boodschappenlijstje tot aan de uiteindelijke product-afwegingen - nog verder inzichtelijk te maken. Uiteindelijk wil Nakko Nudging de consument zo goed mogelijk ondersteunen bij het maken van de gezonde keuze.
Geen van de claims is valide: het is geen nudging, het is geen bewijs, het is niet noodzakelijkerwijs gezonder.
Dennis, kun je dat ook uitleggen. Nu geef je slechts een mening.
"Nudging is het stimuleren van gewenst gedrag door een duwtje in de rug te geven, zonder mensen hun keuzevrijheid te ontnemen".
Nudging ontneemt wel degelijk de keuzevrijheid, maar suggereert dat dit niet zo is. Nudging is je reinste manipulatie. Of het voor een goed doel is, wie bepaalt dat eigenlijk, maakt niet zoveel uit.
En verder volkomen eens met Dennis.
Worden mensen gezonder met de app? Hoe snel smijten ze de app in een hoek? ("U wilt een reep chocola kopen, maar een appel is een gezonder alternatief")
Jan Peter, wat is jouw visie op de noodzaak van het creëren van een gezonder eetgedrag?
Of mag ik dat woord - noodzaak - niet gebruiken, wellicht?
Het creëren van een gezonder eetgedrag gaat niet lukken door bij elke individuele aankoopintentie een suggestie te doen. Zoals op Foodlog al zo vaak wordt benadrukt: het gaat niet om stofjes of losse levensmiddelen, maar om voedingspatronen. Als ik een reep chocola ga kopen (omdat thuis de (koel)kast al vol ligt met groente, fruit en volkoren spullen), dan gaat een pop-up op de scanner mij echt niet verleiden om de reep terug te leggen en alweer een appel mee naar huis te nemen.
Misschien ben ik gewoon dwars, maar al dat genudge irriteert mij mateloos, laat me met rust!