'Nudging' om mensen gezondere producten te laten kiezen, blijkt ook te werken bij voedselbanken waar mensen zelf hun pakket kunnen samenstellen.
Amerikaanse onderzoekers experimenteerden met ‘nudging’ in een voedselbank ('food pantry') in de staat New York. "Voedselbanken zijn in de unieke positie dat ze de mensen die het meeste risico lopen honger te lijden, kunnen 'nudgen' in de richting van voedzamere levensmiddelen", zegt hoofdauteur Norbert Wilson.
Om uit te vinden of dat ook in het echt zo uitpakt, voerden de onderzoekers 2 eenvoudige experimenten uit. Ze observeerden gedurende 4 dagen in totaal 443 bezoekers van de voedselbank en de keuzes die zij maakten. Bij de zoete producten, zoals cakejes, brownies, taart en gebakjes, legden ze voedzame eiwitrepen. In het eerste experiment legden de onderzoekers de eiwitrepen helemaal vooraan. Daardoor steeg de keuze voor de reep met 46%.
Voor het tweede experiment lieten de onderzoekers de eiwitrepen verpakt in hun originele felgekleurde plastic, in plaats van ze in plasticfolie te verpakken. De keuze voor de repen bleek met 59% te stijgen. De combinatie van een prominente plaats en opvallende verpakking had een nog groter effect.
"Voedselbanken krijgen vaak veel verschillende producten binnen, sommige gezonder dan anderen. Dit onderzoek toont aan dat voedselbanken hun klanten kunnen stimuleren voor de gezondere producten te kiezen door ze gemakkelijker (vooraan) en aantrekkelijker (in de originele verpakking) aan te bieden", besluit co-auteur Brian Wansink.
Dit artikel afdrukken
Om uit te vinden of dat ook in het echt zo uitpakt, voerden de onderzoekers 2 eenvoudige experimenten uit. Ze observeerden gedurende 4 dagen in totaal 443 bezoekers van de voedselbank en de keuzes die zij maakten. Bij de zoete producten, zoals cakejes, brownies, taart en gebakjes, legden ze voedzame eiwitrepen. In het eerste experiment legden de onderzoekers de eiwitrepen helemaal vooraan. Daardoor steeg de keuze voor de reep met 46%.
Voor het tweede experiment lieten de onderzoekers de eiwitrepen verpakt in hun originele felgekleurde plastic, in plaats van ze in plasticfolie te verpakken. De keuze voor de repen bleek met 59% te stijgen. De combinatie van een prominente plaats en opvallende verpakking had een nog groter effect.
"Voedselbanken krijgen vaak veel verschillende producten binnen, sommige gezonder dan anderen. Dit onderzoek toont aan dat voedselbanken hun klanten kunnen stimuleren voor de gezondere producten te kiezen door ze gemakkelijker (vooraan) en aantrekkelijker (in de originele verpakking) aan te bieden", besluit co-auteur Brian Wansink.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook