Het CBL, de brancheorganisatie voor supermarkten, is bang dat het gebruik van mondkapjes het respect van consumenten voor de aanderhalvemeter-regel en andere veiligheidsmaatregelen in supermarkten teniet zal doen. Volgens CBL-directeur Marc Jansen ligt veronachtzaming van de regels in de supermarkten op de loer. Hij doet zijn uitspraken op Distrifood.
Jansen: "Dat het gebruik van mondkapjes verplicht gaat worden in het openbaar vervoer, kan invloed hebben op de situatie op de winkelvloer. Als supermarktsector stonden we aan het begin van de 1,5-metermaatschappij en die afstand moet gewaarborgd blijven. We houden ons hart vast dat meer klanten een mondkapje gaan dragen en daardoor een soort schijnveiligheid gaan ervaren. Je bent ook bang dat sommige mensen agressief worden, omdat ze denken dat het niet meer nodig is de regels in acht te nemen. Of we daar op kunnen anticiperen? Het enige wat je kunt doen is de regels blijven herhalen."
De facto zegt Jansen dat samenleving en overheid alert moeten zijn op de functie van supermarkten in het dagelijks leven. Er komen iedere dag veel mensen samen.
Uit het vele nieuws over het SARS-CoV-2-virus dat Covid-19 veroorzaakt en de woorden van infectieziekten-experts van de afgelopen maanden, mag worden afgeleid wat er kan gebeuren als het publiek niet langer probeert overdracht maximaal te voorkomen. Denkbaar is dat supermarkten zich ontwikkelen tot hotspot voor hernieuwde uitbraken. Daarbij komt ook nog dat de aerosole overdracht via miniscule deeltje van SARS-CoV-2 die in de lucht blijven hangen, een vooralsnog evenmin te onderschatten risicofactor is.
In het gesprek met het blad voor winkeliers zegt Jansen tevens dat groothandels na de opening op 1 juni van de horeca, mogelijk weer moeten sluiten voor het consumentenpubliek. Toen in maart de coronacrisis leidde tot hamstergedrag en overbezette winkels pleitte het CBL voor opening van de groothandels voor consumenten. Daarmee stond de supermarkten nieuwe concurrentie toe. Als het leven weer terugkeert naar het nieuwe normaal en geopende horeca, moet een nieuwe modus worden gevonden.
Distrifood - CBL huivert voor effect mondkapjes - Distrifood
Jansen: "Dat het gebruik van mondkapjes verplicht gaat worden in het openbaar vervoer, kan invloed hebben op de situatie op de winkelvloer. Als supermarktsector stonden we aan het begin van de 1,5-metermaatschappij en die afstand moet gewaarborgd blijven. We houden ons hart vast dat meer klanten een mondkapje gaan dragen en daardoor een soort schijnveiligheid gaan ervaren. Je bent ook bang dat sommige mensen agressief worden, omdat ze denken dat het niet meer nodig is de regels in acht te nemen. Of we daar op kunnen anticiperen? Het enige wat je kunt doen is de regels blijven herhalen."
De facto zegt Jansen dat samenleving en overheid alert moeten zijn op de functie van supermarkten in het dagelijks leven. Er komen iedere dag veel mensen samen.
Uit het vele nieuws over het SARS-CoV-2-virus dat Covid-19 veroorzaakt en de woorden van infectieziekten-experts van de afgelopen maanden, mag worden afgeleid wat er kan gebeuren als het publiek niet langer probeert overdracht maximaal te voorkomen. Denkbaar is dat supermarkten zich ontwikkelen tot hotspot voor hernieuwde uitbraken. Daarbij komt ook nog dat de aerosole overdracht via miniscule deeltje van SARS-CoV-2 die in de lucht blijven hangen, een vooralsnog evenmin te onderschatten risicofactor is.
In het gesprek met het blad voor winkeliers zegt Jansen tevens dat groothandels na de opening op 1 juni van de horeca, mogelijk weer moeten sluiten voor het consumentenpubliek. Toen in maart de coronacrisis leidde tot hamstergedrag en overbezette winkels pleitte het CBL voor opening van de groothandels voor consumenten. Daarmee stond de supermarkten nieuwe concurrentie toe. Als het leven weer terugkeert naar het nieuwe normaal en geopende horeca, moet een nieuwe modus worden gevonden.
Alsof dat 1,5 meter afstand houden in de supermarkt nu wel serieus genomen wordt. Niet mijn ervaring in ieder geval. En dat in één van de meest donkerblauwe gemeentes van Nederland.
Mondkapje of niet supermarkten hebben sowieso de potentie in zich om 'hotspots' te worden. Nu er warmere dagen aan zitten te komen draaien de airco's overuren en uit kosten oogpunt zal men zoveel mogelijk koude binnenlucht re-circuleren. Volgens Maurice de Hond het grootste gevaar.
Super dat Marc Jansen bewust ook het risico van aerosolen benoemt. Ik denk -met Maurice de Hond- dat inderdaad binnen in grote groepen moet slechte ventilatie ‘gevaarlijk’ is. Ik durf tevens zonder problemen naar een druk park te gaan of buiten een potje te voetballen. Die 1,5 meter is ‘te eng’ gedefineerd, het beleid is daardoor ook te eenzijdig met nog grotere schade tot gevolg. Al bijna twee maanden maak ik voorspellingen, lees ik dagelijks de wetenschappelijke literatuur, deel mijn eigen conclusies.
Even voor de goede orde, voordat er misverstanden gaan circuleren. Dit staat op de site van Distrifood (alleen voor abonnees maar ik deel het toch maar even):
-----------
LEIDSCHENDAM - Het CBL vreest dat het gebruik van mondkapjes een negatieve uitwerking krijgt op de veiligheid in supermarkten. Veronachtzaming van de regels in de supermarkten ligt volgens CBL-directeur Marc Jansen op de loer.
‘Dat het gebruik van mondkapjes verplicht gaat worden in het openbaar vervoer, kan invloed hebben op de situatie op de winkelvloer. Als supermarktsector stonden we aan het begin van de 1,5-metermaatschappij en die afstand moet gewaarborgd blijven. We houden ons hart vast dat meer klanten een mondkapje gaan dragen en daardoor een soort schijnveiligheid gaan ervaren. Je bent ook bang dat sommige mensen agressief worden, omdat ze denken dat het niet meer nodig is de regels in acht te nemen. Of we daar op kunnen anticiperen? Het enige wat je kunt doen is de regels blijven herhalen’, zegt hij tegen Distrifood.
CBL met veel partijen om de tafel rond mondkapjes
De supermarktkoepel zit in deze periode rond de tafel met partijen, als VNO-NCW, adviesbureau McKinsey, NS, Schiphol en KLM, over het onderwerp mondkapjes. Waar de partijen duidelijkheid over willen hebben zijn de regels waaraan kwalitatief goede mondkapjes moeten voldoen. ‘Wij willen van de overheid, en in dit geval is dat het ministerie van VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport, red.), weten wat de juiste specificaties zijn. Op een antwoord zitten we nu al een week of twee te wachten en dat is heel vervelend. Het is speculeren waarom een antwoord uitblijft’, zegt CBL-directeur Marc Jansen.
--------
Ik heb het dus niet over overdracht via aerosolen en ik suggereer al helemaal niet dat supermarkten hotspots zijn of worden van virusoverdracht. Daar moeten deskundigen maar een oordeel over vellen. Wij zien dat supermarkten al weken de anderhalvemetersamenleving vorm geven en dat dat goed gaat. Soms zijn er mensen die zich nergens wat van aantrekken en dat levert bij anderen dan weer irritatie op maar over het algemeen gaat het goed omdat iedereen het hogere doel ziet, nl het virus de baas worden.
De enige waarschuwing die wij afgeven is dat het gebruik van niet-medische mondkapjes een schijnveiligheid geeft of zelfs averechts kan werken als mensen daardoor hun gedrag weer aanpassen naar <1,5 meter.
Namens de redactie: we hebben niet willen suggereren dat Marcs uitspraken verdergaan dan het valse gevoel van veiligheid dat toch onveilig gedrag kan leiden.
Hotspots (door concentratie van mensen; we beperken tenslotte de aantallen 'vreemden voor elkaar' die in gebouwen als restaurants, theaters en conferentieoorden samen mogen komen) en aerosole overdracht is een zaak waarover gezondheidsinstanties, virologen en immunologen de laatste maanden de nodige uitspraken hebben gedaan. Ze zijn een logisch gevolg en zijn toegevoegd op initiatief van de redactie. Door een extra zin en witregel toe te voegen, hopen we de verwarring te verhelpen die is ontstaan. Onze excuses voor die onduidelijkheid!