Na de varkensboeren en de supermarkten liggen in Vlaanderen nu vishandelaars en vissers overhoop met mekaar. Het klinkt vertrouwd: vissers verwijten vishandelaars een te lage prijs te krijgen. Vishandelaars kaatsen de bal terug.
Enkele cijfers:
Romeo Rau van Vishandel Jens in Nieuwpoort schuift de stinkende vis door naar het beleid: "Er moet worden uitgekeken naar zuinigere manieren van vissen. De overheid moet kijken voor een oplossing." Met dat laatste staat hij op dezelfde lijn als de vissers.
"Vis is nieuws als er slecht nieuws is (...) Zo krijgt de viseter een somber visioen," schreef Wouter Klootwijk in zijn De goede visgids.
Dat boek heb ik niet gelezen. Maar als ik het goed begrijp bestaat er dus ook vis waarop verstandig wordt gevist. En misschien worden deze vragen er al beantwoord:
Wie helpt mij verder met deze vragen?
Dit artikel afdrukken
Enkele cijfers:
- In de supermarkt is zestig procent van de verkochte vis exotisch. Bij de vishandelaar slechts één tot twee procent.
- Voor één kilogram vis is drie tot vier liter stookolie nodig.
- Pladijs kost in de veiling tussen de 2 en 3,20 euro en wordt in de winkel verkocht tussen de 3,50 en de 5 euro.
Romeo Rau van Vishandel Jens in Nieuwpoort schuift de stinkende vis door naar het beleid: "Er moet worden uitgekeken naar zuinigere manieren van vissen. De overheid moet kijken voor een oplossing." Met dat laatste staat hij op dezelfde lijn als de vissers.
"Vis is nieuws als er slecht nieuws is (...) Zo krijgt de viseter een somber visioen," schreef Wouter Klootwijk in zijn De goede visgids.
Dat boek heb ik niet gelezen. Maar als ik het goed begrijp bestaat er dus ook vis waarop verstandig wordt gevist. En misschien worden deze vragen er al beantwoord:
- is het economisch nog verstandig, met steeds stijgende brandstofprijzen in het vooruitzicht, de visserij in leven te houden?
- hoe duurzaam/verantwoord is een pladijs op je bord, waarvoor alleen al het wegvissen uit zee drie tot vier liter stookolie nodig is?
Wie helpt mij verder met deze vragen?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Een tijdje terug stelde ik dat de almaar stijgende olieprijs, en de inmiddels door steeds meer mensen voorspelde komende olieschaarste, allerlei technieken waar wij op neer keken als "uit de tijd" ineens weer zinnig zouden kunnen worden. Een fraai voorbeeld daarvan is de almaar doorgevoerde schaalvergroting van de visserij, een mechanisering die volstrekt afhankelijk is van en volledig gebaseerd de beschikbaarheid van goedkope fossiele brandstoffen.
Wie weet, worden zeilboten weer zinnig.
Steven, het is vooral een argument voor kleinere, duurzame visserij. Moet je eens kijken in wat voor kleine bootjes de Noren varen. In onze Waddenzee varen Barbara en Jan Geertsema met uiterst beperkte milieubelasting en met een 'staand wand' heel duurzaam op vis.
Je stelt, zoals zovelen, alles-of-niets vragen, terwijl het gaat om de nuance.
Dick, bedankt voor de nuance. Het artikel uit de Tribune heeft nog gecirculeerd in andere threads. Maar waarom geeft de sector zelf niet aan waar het naar toe wil? Het is toch wat te makkelijk om de bal steeds naar 'de overheid' door te spelen. Zo beland je toch onherroepelijk in alles-of-niets scenario's? Tot het op is, blijft men roepen dat een ander met de oplossingen moet komen.
De zeemansstiel is hier in België echt wel stilaan op sterven na dood. Dat de Noren duurzaam uitvaren, verbaast me niet. Maar nemen ze ook internationale intiatieven hierrond? Ze produceren zelf toch ook flink wat aardolie?
Wat kost eigenlijk meer stookolie? 1 groot schip, of 25 kleine bootjes?
Dat is een hele goede vraag, Jacobus. Ik denk dat schaalvergroting effectiever is. En is die schaalvergroting er alleen gekomen tijdens de tijden van goedkope brandstoffen. Alleen dan heeft de hele infrastructuur van op zeer grote schaal vissen, gecentraliseerd afzetten en van daaruit dandistribueren zin.