Vloeibare vetten en minder zout gebruiken, werken met dagverse, lokale producten en meer vegetarische gerechten op de menukaart. De horeca in Nederland hoopt bij te dragen aan de gezondheid van gasten.
Maar toch. Het aantal calorieën op de menukaart vermelden, blijkt nog een brug te ver.
Dat blijkt uit een enquête van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) onder 655 horecaondernemers. “We wilden weten - vanwege de afspraken die zijn gemaakt in het Preventieakkoord - hoe ver onze leden waren," aldus de woordvoerder van KHN in het AD. “Op welke punten gaat het goed en op welke punten is er verbetering te behalen?”
Van de horecaondernemers zei 73% volop bezig te zijn het aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Maar het vermelden van calorieën op de menukaart, een in de VS verplichte maatregel die president Trump ijlings afschafte, vindt 67% van de horecaondernemers geen goed idee. Het bijhouden van alle calorieën zou administratief veel werk en omslachtig zijn. En koks laten zich moeilijk in een keurslijf dwingen. “Koks werken niet altijd volgens een vast recept”, aldus de woordvoerder.
Verschillende portiegroottes aanbieden doet 55% van de horecaondernemers. Op dit moment laat 27% van de ondernemers zijn gasten zelf hun bijgerechten kiezen en staan bijgerechten (13%) apart op de kaart. KHN stimuleert deze ontwikkeling; om voedselverspilling tegen te gaan.
AD - Overal staan calorieën: behalve op de menukaart
Maar toch. Het aantal calorieën op de menukaart vermelden, blijkt nog een brug te ver.
Dat blijkt uit een enquête van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) onder 655 horecaondernemers. “We wilden weten - vanwege de afspraken die zijn gemaakt in het Preventieakkoord - hoe ver onze leden waren," aldus de woordvoerder van KHN in het AD. “Op welke punten gaat het goed en op welke punten is er verbetering te behalen?”
Van de horecaondernemers zei 73% volop bezig te zijn het aanbod van eten en drinken gezonder te maken. Maar het vermelden van calorieën op de menukaart, een in de VS verplichte maatregel die president Trump ijlings afschafte, vindt 67% van de horecaondernemers geen goed idee. Het bijhouden van alle calorieën zou administratief veel werk en omslachtig zijn. En koks laten zich moeilijk in een keurslijf dwingen. “Koks werken niet altijd volgens een vast recept”, aldus de woordvoerder.
Verschillende portiegroottes aanbieden doet 55% van de horecaondernemers. Op dit moment laat 27% van de ondernemers zijn gasten zelf hun bijgerechten kiezen en staan bijgerechten (13%) apart op de kaart. KHN stimuleert deze ontwikkeling; om voedselverspilling tegen te gaan.
Werkten ze in de horeca maar met harde vetten.
Ik moet er een beetje om grinniken. We organiseren binnenkort het congres Digital Food. Daar treedt onder meer Olaf van der Veen op. Met beeldherkenning moet het inschatten van het aantal calorieën toch niet zo moeilijk zijn. Wie iets wil, moet zeggen dat hij iets wil ontwikkelen. Van der Veen doet dat; zijn klanten snappen het kennelijk nog niet.
Zeer terecht dat de horeca dat niet wil. We zijn het er toch inmiddels wel over eens dat dat calorieën verhaal niet klopt. Calorieën zijn niet wat bepalend is voor de gezondheid van voedsel. De ene calorie is ook de andere niet en het gaat er maar net om hoe het individuele metabolise omgaat met calorieën uit eiwitten, koolhydraten en vetten. Calorie is een energiewaarde, maar je kunt voedsel of gezondheid niet enkel bepalen in energiewaarde an sich.
Ontbijt in hotels * t/m *****, graag een portie havermoutpap met volle melk net zoals thuis.
Huh?
Misschien een micro-nutriëntenteller... met bekende geweldige opstapelingseffecten? Veel nuttiger... maar ook absurd om uit te voeren. Geniet van de variatie, smaken, die de kok te bieden heeft... of ga naar een ander restaurant. De zaken worden wederom (in lijn met soortgelijke zaken) omgekeerd.