Talloze ondernemers, van restaurateurs tot gemakswinkels hebben inmiddels miljoenen dollars uitgegeven aan nieuwe menu's, etiketten, posters en displays met de - verplichte - calorievermelding.
In 2010 nam President Obama de calorievermelding op in zijn Affordable Care Act, als een middel om obesitas aan te pakken. Sinds die tijd zijn de FDA en de voedingsindustrie bezig met wat er op menu's moet staan. Dat gaat niet zonder slag of stoot en kost tijd. Binnen de voedingsindustrie heerst een groot verschil van opvatting. Restaurantketens waren, samen met consumenten, voorstander voor een federale regelgeving en werkten daar de laatste jaren al naar toe, onder meer door vrijwillig al de calorieën te vermelden. Lobbygroepen van supermarkten, gemakswinkels en pizzaketens pleitten juist een stelsel van - minder strenge - lokaal verschillende staats- en stadsregels.
De meeste restaurantketens, supermarkten en sommige gemakswinkels vermelden inmiddels al wel de voedingswaarde van hun productenOnoverzichtelijke wirwar
Met het uitstel lijkt de FDA onder Trumps bewind de laatsten tegemoet te komen. "Onder President Trump zal de FDA de nadruk leggen op het verbeteren van de volksgezondheid op manieren waar Amerikaanse consumenten wat aan hebben", zei minister van Volksgezondheid Tom Price. "De FDA vraagt daarom om feedback om de Menu Labeling Rule flexibeler en minder belastend te maken, en tegelijk nog steeds nuttige informatie te bieden voor consumenten. Wij verheugen ons op de samenwerking met alle betrokkenen om de juiste balans te vinden."
"We zijn geschokt en ontmoedigd", zegt Sara Burnett van broodjesketen Panera, die al sinds 2010 vrijwillig de calorieën vermeldt van zijn gerechten. "We hebben volop tijd gehad om uit te zoeken hoe dit zou moeten, volgens de federale wetgeving of volgens onze inzichten". Door het uitstel blijven consumenten te maken krijgen met een volstrekt onoverzichtelijke wirwar van opties.
New York kiest eigen weg
Consumentenvertegenwoordigers, die zich jaren hebben ingespannen voor strengere etiketteringsregels omdat dat consumenten zou helpen gezondere keuzes te maken, zijn "woest", aldus Politico. Bill de Blasio, de burgemeester van New York, kondigde aan dat hij in zijn stad de menulabeling al wel door gaat voeren, ondanks het FDA-uitstel.
Want waar laat dit de consument? Politico ging langs bij 40 bedrijven uit de voedingsindustrie. De meeste restaurantketens, supermarkten en sommige gemakswinkels vermelden inmiddels al wel de voedingswaarde van hun producten. De manieren waarop lopen nogal uiteen en zijn weinig consistent. Bij de ene pizzaketen staan de calorieën per portie op de menukaart, bij de ander verschijnen ze pas bij het afrekenen van de online bestelling. In de ene winkel zijn al de bewerkte producten van een etiket voorzien, tot aan de gedroogde cranberries in de salad bar aan toe, maar moet het ter plekke bereide warme eten het zonder doen. In een koffietentje zijn de meeste drankjes wel gelabeld, maar de sapjes niet. De meeste ketenrestaurants geven - vrijwillig dus - aan hoeveel calorieën er in hun gerechten zitten, maar doen dat soms op de gevel, soms op de menukaart en soms alleen op wat folders.
De chaos is compleet. Trumps streven naar deregulering zet in dit geval de gezondheid van de Amerikanen op het spel. Toch is er, net als bij Trumps omstreden klimaatbesluit, wel een lichtpuntje te bespeuren. Bedrijven en steden nemen hun verantwoordelijkheid en gaan door met het ingeslagen beleid. Zo zegt Margo Wootan, van het Center for Science in the Public Interest: "Ik denk dat andere staten en lokale overheden het voorbeeld van New York volgen en zelf menu labeling doorvoeren. Ze zijn het wachten beu. Consumenten hebben al lang genoeg gewacht."
Op 31 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog