Het Britse Whitbread verkoopt zijn Costa Coffee-keten aan Coca-Cola voor £3,9 miljard (€4,36 miljard). Dat meldt de BBC. Whitbread was aanvankelijk van plan de koffieketen als afzonderlijke onderneming af te splitsen. Maar verkoop van Costa aan de frisdrankproducent bleek winstgevender. Costa is met 2.400 koffieshops en 1.400 verkooppunten in het buitenland de grootste koffieketen in Groot-Brittannië en de op één na grootste ter wereld.
Allison Brittain van Whitbread verwacht dat de frisdrankgigant de koffieketen gaat gebruiken om kant-en-klare, koude koffies te maken. “Ze willen het koffieproduct hebben, want ze hebben nog geen koffie in hun assortiment,” aldus Brittain.
Coca-Cola betreedt met de nieuwe aankoop een nieuwe markt die hopelijk de teruglopende verkopen in de (suikerhoudende) frisdrankenmarkt kan compenseren. Na het kokoswater en de melk, nu de koffie. Om dezelfde reden nam PepsiCo eerder deze maand bruiswatertoestellenfabrikant SodaStream over; met die overname was €2,8 miljard gemoeid.
Coca-Cola to buy Costa coffee for £3.9bn
Allison Brittain van Whitbread verwacht dat de frisdrankgigant de koffieketen gaat gebruiken om kant-en-klare, koude koffies te maken. “Ze willen het koffieproduct hebben, want ze hebben nog geen koffie in hun assortiment,” aldus Brittain.
Coca-Cola betreedt met de nieuwe aankoop een nieuwe markt die hopelijk de teruglopende verkopen in de (suikerhoudende) frisdrankenmarkt kan compenseren. Na het kokoswater en de melk, nu de koffie. Om dezelfde reden nam PepsiCo eerder deze maand bruiswatertoestellenfabrikant SodaStream over; met die overname was €2,8 miljard gemoeid.
Koude koffie drink ik regelmatig op de warme(re) dagen, maar om daar dan cola in te doen?
Dat lijkt me absoluut niet lekker, maar smaken verschillen natuurlijk.
Ik denk Dick om twee redenen: 1. overschatting van de competenties. Door het decennia lange succes van het Coca Cola merk denken ze alles te kunnen. En 2. Alles staat in de schaduw bij de winst die het hoofdmerk maakt. Al die andere merkjes worden niet echt serieus genomen. Dat geldt zelfs voor Fanta en Sprite.
Van suikerhoudend naar sportdrankjes / energy drinks / gezondheidsdrankjes en dan richting koffie en thee lijkt logisch toch?
Water nog beter eigenlijk. Volg de Nestle strategie
Jan Peter #5, die snap ik. Maar waarom zoveel inschattingsfouten?
Theo je begrijpt me inderdaad verkeerd :-) Ik bedoelde merken van de Coca Cola Company.