Fairlife: duurzaam, diervriendelijk, familiebedrijven
De melk krijgt de naam Fairlife. Volgens Sandy Douglas, senior vice-president, gaat de melk er voor zorgen dat het 'geld regent' - nadat enige tijd geïnvesteerd is in het bouwen van het merk. Douglas stelt dat de melk beter smaakt dan gewone melk en een hogere voedingswaarde heeft. Fairlife wordt gemaakt door 92 familiebedrijven - verenigd in de zuivelcooperatie Select Milk Producers - die duurzaam en diervriendelijk werken met 'hoogwaardige processen' en een 'eigen melkfilteringsproces'. Dat is andere koek dan de megamelkveehouderijen met soms wel meer dan 30.000 koeien die voor de bulk van Amerika's melk zorgen.
Premiumisering van melk
De marktintroductie van Fairlife gaat gepaard met 'ademloze' promotiematerialen die claimen dat de nieuwe melk 'melk zal brengen waar het nog nooit geweest is', schrijft The Independent. Maar het gaat dan ook om de 'premiumisering' van melk, stelt Coca-Cola.
Fotocredits: Coca-Cola
Op 8 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
@Theo : Ik merk dat je een melkdrinker bent en daar hebben we in ieder geval een overeenkomst. Als de mens slechts één voedingmiddel zou mogen kiezen dan zullen diegene die melk kiezen het langst zonder gezonheidskwalen kunnen leven. Maar ik zou toch graag jou ( met onderzoeks resultaten onderbouwde) argumenten vernemen waarom gangbaar geproduceerde, gepasteuriseerde melk en biologisch geproduceerde melk onvolwaardig is t.o.v. Demeter melk - Welke invloed heeft het niet onthoornen van koeien op de ingredienten die in hun melk voorkomt? - Wat is het verschil tussen rauwe melk een minuutje koken en het pasteuriseren van melk ? Dat begrijp ik nog niet.
@ Paul: Cola komt al dicht bij het water opnieuw uitvinden. Het is meer dan 95% water met fosforzuur erbij om de ph naar ca. 3 te verlagen, koolzuur voor de bubbels, wat plantenextracten (kunstmatig gefabriceerd) voor de smaak en kleur en niet te vergeten een vracht suiker om te zorgen dat obesitas geen vergeten kwaal wordt.
Je blijft lachen om die lui van Coca Cola. Nog even en ze hebben water opnieuw uitgevonden.
Welke verziekte geesten halen het in hun knar om knutselmelk te verzinnen die niets aan de gezondheid toevoegt.
De enige melk die er toe doet is en blijft is rauwe melk met alle voedingsstoffen van niet onthoornd vee dat buiten graast. Een minuutje de kook erover en slempen maar. Is dit moeilijk te bekomen dan is melk met het Demeter keur een uitstekende tweede.
Alle andere melk– ook biologische – is onvolwaardig.
Coca Cola belichaamt de typisch Amerikaanse benadering van hun voedingsmiddelen: "Wat Noeder natuur kan, kunnen wij beter." Dit zal de zoveelste marketing blunder worden van Coca Cola. Goed lesmateriaal. Amerika geldt als knutselland bij uitstek voor wat betreft voedingsmiddelen. Voor een voedingsmiddelentechnoloog een paradijs maar voor de doorsnee consument een obese ramp.
Kijk op fairlife.com en je snapt direct wat marketting is ( dat wisten we al van coca- cola natuurlijk). Melk filteren met soft-filters (?) en je haalt het vet en de lactose eruit en het eiwit en calcium blijven achter. Zo simpel is dat en dat systeem kenden het NIZO en onze eigen Royal Friesland Campina nog niet (of ligt het genuanceerder?) Het mag duidelijk zijn dat de plaatjes met een fles Cola met alle suikerklontjesequivalenten ervoor ook de Coca Cola Company aan het denken hebben gezet en dan is het erg hoopgevend voor de mondiale melkveehouderij dat ze nu melk op hun netvlies hebben. Als het inhoudelijk "echt" genoeg is tenminste. Ook melden ze dat ze de uitstoot van methaan reduceren door het op te vangen en er de melktrucks op te laten rijden, promotie hoeven ze niet meer te leren dat is duidelijk.