Het Britse Whitbread verkoopt zijn Costa Coffee-keten aan Coca-Cola voor £3,9 miljard (€4,36 miljard). Dat meldt de BBC. Whitbread was aanvankelijk van plan de koffieketen als afzonderlijke onderneming af te splitsen. Maar verkoop van Costa aan de frisdrankproducent bleek winstgevender. Costa is met 2.400 koffieshops en 1.400 verkooppunten in het buitenland de grootste koffieketen in Groot-Brittannië en de op één na grootste ter wereld.
Allison Brittain van Whitbread verwacht dat de frisdrankgigant de koffieketen gaat gebruiken om kant-en-klare, koude koffies te maken. “Ze willen het koffieproduct hebben, want ze hebben nog geen koffie in hun assortiment,” aldus Brittain.
Coca-Cola betreedt met de nieuwe aankoop een nieuwe markt die hopelijk de teruglopende verkopen in de (suikerhoudende) frisdrankenmarkt kan compenseren. Na het kokoswater en de melk, nu de koffie. Om dezelfde reden nam PepsiCo eerder deze maand bruiswatertoestellenfabrikant SodaStream over; met die overname was €2,8 miljard gemoeid.
Coca-Cola to buy Costa coffee for £3.9bn
Allison Brittain van Whitbread verwacht dat de frisdrankgigant de koffieketen gaat gebruiken om kant-en-klare, koude koffies te maken. “Ze willen het koffieproduct hebben, want ze hebben nog geen koffie in hun assortiment,” aldus Brittain.
Coca-Cola betreedt met de nieuwe aankoop een nieuwe markt die hopelijk de teruglopende verkopen in de (suikerhoudende) frisdrankenmarkt kan compenseren. Na het kokoswater en de melk, nu de koffie. Om dezelfde reden nam PepsiCo eerder deze maand bruiswatertoestellenfabrikant SodaStream over; met die overname was €2,8 miljard gemoeid.
Coke met koffie? Niet geheel mijn smaak.
Hier de uitleg van de CEO. Ik ben benieuwd want naast Coca Cola, het merk werd eigenlijk al rond 1930 wereldwijd gevestigd, lukt het maar niet mooie nieuwe merken te bouwen.
Dank voor de link, Jan Peter. Een boeiende, want de baas zegt dat niet krimp,maar groei van de markt hem motiveert. In werkelijkheid zoekt hij natuurlijk naar nieuwe markten.
Wat mij altijd verbaast: waarom doe je dat zo dicht bij wat je al doet? Nobel deed in buskruit, maar nu al heel lang niet meer.
Hier zie ik toch heel wat mooie nieuwe merken Jan Peter. Of begrijp ik je verkeerd?
Dick, voor je tweede alinea in #3 : Op basis van je competenties. Dat lijkt het risico te verminderen. (alleen weten veel bedrijven niet meer wat hun eigenlijke competenties zijn) De diversificatie golf (nieuwe producten in nieuwe markten) van de 80er jaren vorige eeuw heeft veel geld gekost.