De druk op frisdrankproducenten neemt toe. Zij zouden de belangrijkste oorzaak zijn van onze dikker wordende kinderen. Daarom slaat de frisdrankindustrie terug. Coca-Cola als marktleider voorop.

Volgens professor Martijn Katan, die er onderzoek naar deed, drinken kinderen per dag het equivalent van een ons suiker in de vorm van frisdrank. Met zijn Blikkie onderzoek toonde Katan aan dat frisdrank een significante dikmaker is. Het doet meer voor ons gewicht dan maar een piepklein beetje zoals Hessel de Jong de P&W-kijker even wilde doen geloven.

'Alsof Katan voor ons werkt!'
Toch werd het een uitzending die anders liep dan kritische kijkers vermoedelijk verwachtten. De Jong was briljant als sympathieke schoonzoon die liet zien dat Coca-Cola echt samenwerkt met het Voedingscentrum en zelfs met Michael Bloomberg, de burgemeester van New York die de zogenaamde Big Gulps Cola en andere frisdrank wilde verbieden. Katan had een boodschappenlijstje mee. Hij wilde een kraantje naast de frisdrankautomaat. Van De Jong mocht het ook een flesje Chaudfontaine zijn. Hij wilde geen reclame meer. De Jong gaf aan dat Coca-Cola, anders dan zijn concurrenten, al vijftig jaar niet adverteert naar kinderen. Hij wilde kleinere verpakkingen. De Jong reageerde blij en zei 'het lijkt net alsof meneer Katan voor ons werkt, want dat is precies wat we willen gaan doen. Samen met het Voedingscentrum.'

Eend in de regen
Daar zat Katan. De Jongs charme-offensief was onweerstaanbaar. Toen econoom en oud PvdA bewindsman Rick van der Ploeg de charme even teveel werd en zei dat suiker toch een bewezen dikmaker is die je helemaal niet moet eten, zei Katan als goudeerlijk onderzoeker dat dat niet bewezen is. Van der Ploeg gaf het op en liet het er maar bij. De Jong glom als een eend in de regen. Het kritisch bedoelde spatwater liep probleemloos van zijn prachtig gladgepoetste veren.

U kunt de uitzending hier nog even nakijken:



Foodlog kreeg afgelopen week op zijn kop van public health professor Jaap Seidell. We zouden ons hebben laten verleiden door de charmecampagne van Coca-Cola. Maar u ziet het: zelfs Pauw, Witteman, Katan en Van der Ploeg kregen er geen vat op. Coca-Cola is OK. Je moet alleen niet teveel van de gesuikerde versie nemen.

Zo werkt de echte wereld
Wil je meer, dan neem je de Zero-versie. Vanuit het oogpunt van de dikmakers in frisdrank is dat een waarheid als een koe. De andere waarheid is dat Coca-Cola zijn drank wil kunnen blijven verkopen. Wereldwijd leeft het bedrijf van de verkoop van dagelijks meer dan 1,5 miljard frisdrankconsumpties. Zo'n bedrijf moet groeien en verkoopt zijn drank ook graag in nieuwe landen die het geld voor frisdrank hebben en water als dorstlessser voor de armen achter zich kunnen laten. Al zou het dat misschien wel willen, het kan niet zomaar in een andere handel stappen en moet dus een weg vinden om zijn business en banen overeind te houden. Zo werkt de echte wereld. De gaten die Coca zou laten vallen, zouden immers onmiddellijk door Pepsi of Dr. Pepper (voorheen Cadbury Schwepps) worden ingenomen.

Vragen aan o.m. voedingswetenschappers
Na het charme-offensief van Coca-Cola, hebben we hier wat vragen waarvan we ons voor kunnen stellen dat het publiek die heeft. Daarom vragen we tandartsen, voedingswetenschappers, dokters en eetgedragsonderzoekers er hier antwoord op te willen geven:

1) wat moet een kind of jong volwassene doen dat drie blikjes frisdrank per dag drinkt om die extra calorieën te verbranden?
2) is het voorstelbaar dat een kind of jong volwassene dat gaat doen?
2) wat maakt vloeibare suikers kwalijker dan vaste?
3) gezegd wordt dat fructose, de suiker in frisdrank, in hoge dosering (>100 gram/dag) schadelijk is. Klopt dat?
4) frisdranken - met of zonder suiker - zijn zuur en tasten het tandglazuur aan. Voor hoeveel tandbederf zorgt dat?
5) welk ander ongewenst aangeleerd eetgedrag komt mee met de frisdrank-lifestyle?
6) vinden kinderen zero-versies wel cool of kiezen ze liever voor 'the real thing'?
7) aspartaam als suikervervanger zou onveilig zijn, hoewel het nooit bewezen is. De suikervervanger cyclamaat is in de VS verboden, maar wordt nog volop gebruikt in de rest van de wereld. Kunnen zero-frisdranken met een gerust hart zonder limiet worden gedronken?

NB: wist u trouwens dat The War on Sugar die Van der Ploeg als vanzelfsprekend aanhaalde de suikerindustrie als geheel tot een charme- en informatie-offensief heeft geïnspireerd? Vlaamse diëtisten stellen dat suiker past in een gezonde leefstijl, volgens de Vlaamse krant De Morgen wordt de campagne gesponsord door Coca-Cola. De Nederlandse Suikerstichting plakt zelfs een verklaring met een dergelijke tekst op producten waar nog geen Nederlands 'dit is gezond' Vinkje op zit. Nu dé Nederlandse professor in de voedingsleer op TV heeft verklaard dat de ongezondheid van suiker niet zo duidelijk bewezen is, moeten we constateren dat de charme-offensieven werken.

En wij? Wij houden gewoon het hoofd koel, de rug recht, trekken de buik in en proberen te laten zien hoe het echt zit.

Fotocredits: still uit de jongste campagne van Coca Cola
Dit artikel afdrukken