Ter gelegenheid van 250 uitzendingen van de Keuringsdienst van Waarde vatten de makers hun twee belangrijkste ontdekkingen samen.
Levensmiddelenmakers maken geen gevaarlijke spullen, maar verkopen gebakken lucht. Op een paar incidentjes na zit het allemaal echt goed.
Dat zeggen de researchers voor het programma, Remco Kappelhof en Joost van Zoest, in Trouw. Ze zeggen dat het eten dat in Nederland wordt aangeboden domweg veilig is. Zoals Trouw noteert: "Boodschappen doen, is hier echt geen Russische roulette. Hun jarenlange onderzoekswerk heeft weinig anekdotes opgeleverd over grootschalig gesjoemel of gewapende voedingsmaffia. Het camerateam hoeft dan ook niet te opereren als een overvalcommando: vaak zijn ze gewoon welkom om bij bedrijven te komen filmen." Ze hebben niets te verbergen.
Na 250 uitzendingen weten we het dus uit onverdachte bron: volgens de Keuringsdienst worden mensen in de maling genomen omdat er teveel knollen voor citroenen worden verkocht. Maar dat is dan ook alles.
Daarom zeggen de makers dat ze niet oordelen over goed of fout. Dat moet de kijker zelf maar doen. Logisch, want alles wordt mooier verkocht dan het is en dat weten we. Al die mooie verhalen moeten verkocht worden en mogen niet te duur zijn omdat de markt barstensvol concurrenten zit, marketeers ons steeds meer laten willen maar wij niet meer gewend zijn daar ook echt meer voor te betalen. Daar zit de crux waar het eigenlijk allemaal om draait.
Van die eenvoudige waarheid zijn gemakkelijk nog minstens 1.000 vermakelijke voorbeelden te vinden. En dat is het dan ook: leuke TV, waar je ziet wat je allang weet en toch nog om jezelf kunt lachen.
Neem nou het plaatje hierboven: iedereen weet dat die bessen nooit de doorgehaalde prijs hebben gekost. Toch geeft die lagere prijs ook jou een lekker gevoel. Da's marketing en nog gezond ook. Op naar nog vele avonden plezier.
Dit artikel afdrukken
Dat zeggen de researchers voor het programma, Remco Kappelhof en Joost van Zoest, in Trouw. Ze zeggen dat het eten dat in Nederland wordt aangeboden domweg veilig is. Zoals Trouw noteert: "Boodschappen doen, is hier echt geen Russische roulette. Hun jarenlange onderzoekswerk heeft weinig anekdotes opgeleverd over grootschalig gesjoemel of gewapende voedingsmaffia. Het camerateam hoeft dan ook niet te opereren als een overvalcommando: vaak zijn ze gewoon welkom om bij bedrijven te komen filmen." Ze hebben niets te verbergen.
Vaak zijn ze gewoon welkom om bij bedrijven te komen filmenWel blijken de makers te vinden dat levensmiddelenmakers en -verkopers de consument bedotten door iets te suggereren wat ze helemaal niet verkopen. Trouw noteert: "Ethisch gezien kun je bij veel producten vraagtekens zetten", aldus Joost van Zoest. "Fabrikanten proberen de consument op allerlei manieren te verleiden tot het kopen van gebakken lucht, met gratuite claims als natuurzuiver en verantwoord. Neem die speciale bak- en braadproducten als kookroom of Blueband Finesse. Dat zijn producten die bijzondere resultaten beloven, maar grotendeels gewoon uit water bestaan."
Na 250 uitzendingen weten we het dus uit onverdachte bron: volgens de Keuringsdienst worden mensen in de maling genomen omdat er teveel knollen voor citroenen worden verkocht. Maar dat is dan ook alles.
Daarom zeggen de makers dat ze niet oordelen over goed of fout. Dat moet de kijker zelf maar doen. Logisch, want alles wordt mooier verkocht dan het is en dat weten we. Al die mooie verhalen moeten verkocht worden en mogen niet te duur zijn omdat de markt barstensvol concurrenten zit, marketeers ons steeds meer laten willen maar wij niet meer gewend zijn daar ook echt meer voor te betalen. Daar zit de crux waar het eigenlijk allemaal om draait.
Van die eenvoudige waarheid zijn gemakkelijk nog minstens 1.000 vermakelijke voorbeelden te vinden. En dat is het dan ook: leuke TV, waar je ziet wat je allang weet en toch nog om jezelf kunt lachen.
Neem nou het plaatje hierboven: iedereen weet dat die bessen nooit de doorgehaalde prijs hebben gekost. Toch geeft die lagere prijs ook jou een lekker gevoel. Da's marketing en nog gezond ook. Op naar nog vele avonden plezier.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Consumentenmarketing draait om perceptie, maar dat wisten we al. Alles draait om de vraag: hoe kunnen we de consument de indruk geven met ons product een goede en goedkope aankoop te doen terwijl wij er zo weinig mogelijk kosten voor maken?
Overigens, aanbiedingen moeten van onze marktwaakhond ACM ook echt aanbiedingen zijn.
""Neem nou het plaatje hierboven: iedereen weet dat die bessen nooit de doorgehaalde prijs hebben gekost. Toch geeft die lagere prijs ook jou een lekker gevoel.""
Oh nee?????? Sorry, maar ik heb ze toch echt wel voor bijna 3 euro voor die kleine k.tbakjes bij AH gezien hoor, nooit gekocht als ze zo duur zijn. Het allervreemdste is de kiloprijs. De emmertjes van een pond zijn per kilo goedkoper geprijsd dan de kleinere verpakkingen. Overigens lijkt het duur, maar je doet er nog best lang mee als je slechts 1 handjes per dag neemt.
Erger vind ik idd de gebakken lucht reclames en kreten, zoals "met echt fruit" en dan blijkt het wle echt fruit te zijn, maar slechts 5 of 10% en de rest is 'kussenvulling'
Astrid, dit zijn kleine bakjes (150 gram) van €5,98 voor €3,50. Ik heb ze gekocht. Liet me graag bedotten.
Dat zeg ik toch? Die kleine bakjes zijn, zeker in de winter, logisch lijkt me, vaak al bijna 3 euro PER BAKJE en niet per 2. De grote van 300 gram zijn meestal tussen de 4 en 6 euro en de emmertjes van 500 gram zo rond de 8 euro. AH is er nu eenmaal duur mee, bij de turkse winkeltjes kun je die kleine bakjes voor 1,50 per stuk vinden, zelfs bij mijn plaatselijke AGF winkel die meteen groothandel voor bedrijven is zijn ze in de maanden vanaf nu t/m september bijna altijd 2 tot 3 euro per 2 bakjes. Ik kop ze alleen bij de AH als die emmertjes een mooi klein prijsje hebben, 5 euro bijv.
Excuus! Dan heb ik je niet goed begrepen. En inderdaad: onlangs was de pondsemmer in de aanbieding. Ook van ... voor ... Heb ik ook gekocht, maar ben vergeten een foto maken.
Heb je die pondsemmer ook weleens voor de echte prijs te koop gezien?
Maar nog even over de bkauwe bessen van dit jaar: hebben die er echt al gelegen voor de 'van-prijs'? In dat geval verdient AH mijn excuus. Mij viel op dat de primeurs al meteen in de bonus gaan, maar wellicht vergis ik me.