Jeroen van der Veer is voormalig topman van Shell. Hij maakte plaats voor de Zwitser Peter Voser, die vervroegd aftrad en het stokje inmiddels alweer overgaf aan de Nederlander Ben van Beurden.
Van der Veer bekleedt een aantal commissariaten (onder meer als president bij ING en Philips) en verschillende andere functies in binnen- en buitenland. Vanuit zoveel ervaring rond het zakelijk functioneren van de wereld kijkt hij met verwondering naar het gestoethaspel in Nederland en Europa.
Kritiek op Europa
In een interview met het FD bekritiseert hij het gebrek aan visie en durf van Europa en zijn leiders. Ze maken 'deals', maar weten niet waar ze heengaan. Hij lijkt bovendien aan te geven dat ze weinig doen om te ontdekken waar die doelen zouden kunnen liggen.
Van der Veer maakt zich grote zorgen over het energiebeleid in Europa. Aangezien alle oorlogen en belangrijke issues van de afgelopen 100 jaar terug te voeren zijn op het kunnen beschikken over energie, zijn die zorgen terecht.
Foodlog maakte recent in aantal discussie duidelijk dat ook de moderne landbouw uiteindelijk gaat over energie. We stoppen er meer energetische calorieën in dan er aan voedzame uitkomt, berekende Jopie Duijnhouwer.
Vervang subsidies op duurzame energie door een centrale CO2-bank
De oud-baas van de multinationale energiereus doet in het interview een opmerkelijk voorstel. Hij bepleit een sterke leiding van Nederland als stadstaat, zoals groter New York of Parijs én de invoering een CO2-bank. Duurzame energie en als zodanig gepromote apparatuur moeten niet langer gesubsidieerd worden. De uitstoot van CO2 moet belast worden. Het is immers maar de vraag, zegt Van der Veer, of bijvoorbeeld een elektrische auto duurzamer is dan de allermodernste diesel die het beste uit ingenieurs haalt omdat ze hem optimaal zuinig willen maken.
Van der Veer bepleit daarom een CO2-bank die gewenst gedrag stimuleert door middel van een belasting op C02 uitstoot. Een om te beginnen Europese CO2 bank zou daar een belastingniveau per ton uitstoot voor moeten vaststellen. Een en ander naar gelang gerealiseerde en doelniveau's van CO2 uitstoot zich ontwikkelen.
Veelvuldig Foodlog-commentator Hendrik J. Kaput kan tevreden zijn. Van der Veer verhoort zijn gebed 'Schiphol dicht, gestaffelde energieprijzen' met een realistische maatregel. Zet gewoon plafonds voor uitstoot en daag ondernemers uit daarbinnen zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan, heet het op z'n oud Shells. Vanaf hier zou het maatschappelijk debat dus kunnen gaan over de vraag welke plafonds voor welke activiteiten zouden moeten gelden.
Fotocredits:Jeroen van der Veer, Wikimedia
Dit artikel afdrukken
Van der Veer bekleedt een aantal commissariaten (onder meer als president bij ING en Philips) en verschillende andere functies in binnen- en buitenland. Vanuit zoveel ervaring rond het zakelijk functioneren van de wereld kijkt hij met verwondering naar het gestoethaspel in Nederland en Europa.
Kritiek op Europa
In een interview met het FD bekritiseert hij het gebrek aan visie en durf van Europa en zijn leiders. Ze maken 'deals', maar weten niet waar ze heengaan. Hij lijkt bovendien aan te geven dat ze weinig doen om te ontdekken waar die doelen zouden kunnen liggen.
Van der Veer maakt zich grote zorgen over het energiebeleid in Europa. Aangezien alle oorlogen en belangrijke issues van de afgelopen 100 jaar terug te voeren zijn op het kunnen beschikken over energie, zijn die zorgen terecht.
Foodlog maakte recent in aantal discussie duidelijk dat ook de moderne landbouw uiteindelijk gaat over energie. We stoppen er meer energetische calorieën in dan er aan voedzame uitkomt, berekende Jopie Duijnhouwer.
Vervang subsidies op duurzame energie door een centrale CO2-bank
De oud-baas van de multinationale energiereus doet in het interview een opmerkelijk voorstel. Hij bepleit een sterke leiding van Nederland als stadstaat, zoals groter New York of Parijs én de invoering een CO2-bank. Duurzame energie en als zodanig gepromote apparatuur moeten niet langer gesubsidieerd worden. De uitstoot van CO2 moet belast worden. Het is immers maar de vraag, zegt Van der Veer, of bijvoorbeeld een elektrische auto duurzamer is dan de allermodernste diesel die het beste uit ingenieurs haalt omdat ze hem optimaal zuinig willen maken.
Van der Veer bepleit daarom een CO2-bank die gewenst gedrag stimuleert door middel van een belasting op C02 uitstoot. Een om te beginnen Europese CO2 bank zou daar een belastingniveau per ton uitstoot voor moeten vaststellen. Een en ander naar gelang gerealiseerde en doelniveau's van CO2 uitstoot zich ontwikkelen.
Veelvuldig Foodlog-commentator Hendrik J. Kaput kan tevreden zijn. Van der Veer verhoort zijn gebed 'Schiphol dicht, gestaffelde energieprijzen' met een realistische maatregel. Zet gewoon plafonds voor uitstoot en daag ondernemers uit daarbinnen zo efficiënt mogelijk met energie om te gaan, heet het op z'n oud Shells. Vanaf hier zou het maatschappelijk debat dus kunnen gaan over de vraag welke plafonds voor welke activiteiten zouden moeten gelden.
Fotocredits:Jeroen van der Veer, Wikimedia
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Van der Veer is bij voorbaat voor mij verdacht. Als Shell stak hij geen poot uit naar duurzame ontwikkelingen. Erg jammer, dat ik geen abonnee ben bij FD , dan kan ik dat niet lezen Had graag gelezen wat hij over schiphol zegt. Dat er nu eindelijk door ons kabinet, maar uiteraard op europees en Wereldnivo ites gaat gebeuren Dit kan zo niet langer. Zal eens uitvogelen wat Veer nu bedoelt, maar ervaar hem als een gladde en wat opportunistisch
'We hebben een strengere overheid nodig' is nu, met de kerstcrisis net achter de rug, een beetje ongelukkig getimede uitspraak ;)
Toch voel ik wel wat voor het idee om CO2-uitstoot te gaan belasten. Dat idee is overigens bepaald niet nieuw; het werd al jaren geleden door energie- en klimaatwetenschappers bepleit toen het systeem van CO2-emissierechten net een paar jaar was ingevoerd en niet goed bleek te werken (in die zin dat het nauwelijks leidde tot het beoogde doel, het reduceren van de CO2-uitstoot, maar wel tot ongewenste herverdelingseffecten). Een rechtstreeks door de overheid vast te stellen CO2-belasting is een veel beter stuurbaar instrument.
O.K. Ik las het FD artikel inmiddels. Rationeel staan er wel goede zaken in. Om CO-2 eindelijk te gaan belasten lijkt me prima. Wat betreft Schiphol :direct voor ! Maar het eeuwige probleem: Dat moet dan wereld wijd... Jan Terlouw is ook uitermate ontevreden over het energiebeleid. Maar ik hoor v/d Veer niet eens over Zonne energie. Zeker op zijn Shells ... Het kan allemaal , als hij de opbrengst o.a.wil besteden aan bedrijven of sectoren, die wereldwijd concurreren . Er staan in de Sahara inmiddels inmense zonnecollectoren, die rendabel te maken zijn . Liever niet het ene monstrum tegen het andere inruilen. Ik heb te veel ellende gelezen over schaliegas, en ik vergeet de oliepoelen door Shell niet te Nigeria We leven hier niet in het grote Amerika..al berichten de media ook over wantoestanden daar met schaliegas.. Dat er nog veel energie bespaard kan worden ben ik helemaal met v/d Veer eens. Met de russen samenwerken.... ? Ik ben zeker geen vriendje van het CDA, maar ik voel weinig voor nog meer urbanisatie. In ieder geval gooide v/d Veer een steen in de vijver.
Nou, gebed is het niet, het is mogelijk de enige weg om snel fossiele koolstof te reduceren.
Kan iemand mij uitleggen waarom koolstofemissies via een omweg belast moeten worden? Rechtstreeks lijkt me veel inzichtelijker en gemakkelijker!
De last moet veel dichter bij de consument en de emissies komen te liggen wil je gedragsverandering. Zo is bijvoorbeeld heel die belastingkerstboom voor auto's totaal zinloos gebleken vanwege de te grote afstand tussen middel en doel.
#1 Jan, het heeft mij ook verbaasd dat Shell de ruimte van de politiek kreeg om uit duurzaam te stappen.
Slim bedacht , kan Shell twee keer verdienen aan zijn producten: een keer bij de verkoop en een keer bij de verbranding.