In de VS is de omzet van glutenvrije producten tussen 2012 en 2014 met 63% gestegen. Dat constateert marktonderzoeksbureau Mintel.
Glutenvrije chips: 456% groei
Dit jaar gaat de omzet van glutenvrije producten naar verwachting uitkomen op 8,8 miljard dollar ( 7,1 miljard euro). De grootste stijging vindt plaats in de categorie snacks (2,8 miljard dollar, plus 163% ten opzichte van 2012. Chips stegen zelfs met 456%). Vlees en vleesvervangers groeien naar 1,6 miljard dollar (plus 14%), brood en ontbijtgranen naar 1,3 miljard dollar (plus 43%). Met name het broodsegment is 'rijp voor groei', zegt Mintel. Daar maken, opvallend genoeg, glutenvrije producten nog maar 1% van het aanbod uit. In Nederland verkopen de supermarkten sinds begin dit jaar vers gebakken glutenvrij brood. Dat brood, YAM, won vorige maand ook de Jaarprijs Goede Voeding.
Meer diagnoses en gezondheidsvoordelen
De groei is volgens Mintel toe te schrijven aan een toename van het aantal diagnoses van coeliakie 'en andere gevoeligheden voor gluten'. Ook denken steeds meer Amerikanen dat een glutenvrij dieet gezonder is. Maar liefst 22% van de Amerikanen eet glutenvrij. In 2013 was dat nog 15%.
"Glutenvrije producten spreken een breed publiek aan: 41% van de Amerikaanse volwassenen is het eens met de stelling dat ze voor iedereen goed zijn, niet alleen voor mensen met een glutenallergie, -intolerantie of -sensibiliteit", zegt Mintel-analist Amanda Topper. "Fabrikanten die glutenvrije alternatieven of producten met een glutenvrij-etiket bieden hebben hun verkopen daarom de afgelopen jaren dramatisch zien stijgen."
Niet iedereen is overigens overtuigd van de gezondheidsvoordelen van glutenvrij. In 2013 was 33% van de Amerikanen van mening dat glutenvrij een hype was, en dat aandeel is in 2014 gestegen naar 44%. De Nederlandse Coeliakie Vereniging noemt de glutenvrij-trend zelfs een modeverschijnsel.
Gezond of niet, voor producenten van glutenvrij liggen er nog gouden tijden in het verschiet.
Fotocredits: Whatsername
Dit artikel afdrukken
Glutenvrije chips: 456% groei
Dit jaar gaat de omzet van glutenvrije producten naar verwachting uitkomen op 8,8 miljard dollar ( 7,1 miljard euro). De grootste stijging vindt plaats in de categorie snacks (2,8 miljard dollar, plus 163% ten opzichte van 2012. Chips stegen zelfs met 456%). Vlees en vleesvervangers groeien naar 1,6 miljard dollar (plus 14%), brood en ontbijtgranen naar 1,3 miljard dollar (plus 43%). Met name het broodsegment is 'rijp voor groei', zegt Mintel. Daar maken, opvallend genoeg, glutenvrije producten nog maar 1% van het aanbod uit. In Nederland verkopen de supermarkten sinds begin dit jaar vers gebakken glutenvrij brood. Dat brood, YAM, won vorige maand ook de Jaarprijs Goede Voeding.
Meer diagnoses en gezondheidsvoordelen
De groei is volgens Mintel toe te schrijven aan een toename van het aantal diagnoses van coeliakie 'en andere gevoeligheden voor gluten'. Ook denken steeds meer Amerikanen dat een glutenvrij dieet gezonder is. Maar liefst 22% van de Amerikanen eet glutenvrij. In 2013 was dat nog 15%.
"Glutenvrije producten spreken een breed publiek aan: 41% van de Amerikaanse volwassenen is het eens met de stelling dat ze voor iedereen goed zijn, niet alleen voor mensen met een glutenallergie, -intolerantie of -sensibiliteit", zegt Mintel-analist Amanda Topper. "Fabrikanten die glutenvrije alternatieven of producten met een glutenvrij-etiket bieden hebben hun verkopen daarom de afgelopen jaren dramatisch zien stijgen."
Niet iedereen is overigens overtuigd van de gezondheidsvoordelen van glutenvrij. In 2013 was 33% van de Amerikanen van mening dat glutenvrij een hype was, en dat aandeel is in 2014 gestegen naar 44%. De Nederlandse Coeliakie Vereniging noemt de glutenvrij-trend zelfs een modeverschijnsel.
Gezond of niet, voor producenten van glutenvrij liggen er nog gouden tijden in het verschiet.
Fotocredits: Whatsername
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Als je rotzooi eet met of zonder gluten, dan blijft het rotzooi en is het een nutteloze hype die voornamelijk de voedselfabrikanten spekt. Als je rotzooi met gluten at en je eet nu kwaliteitsvoedsel zonder gluten, dan heeft het nut voor je gezondheid.
Dacht dat aardappel al glutenvrij was...????
#2 Peter: de meeste aardappelchips bevatten gluten, de meeste naturel chips niet (Pringles & consorten uitgezonderd) en een paar uitzonderingen in de rest van het assortiment. Gluten wordt gebruikt als plakmiddel voor de kruidenmixjes die erop worden gedaan. Naturel is vaak aardappel/olie/zout en daar hoeft verder niets op te plakken.
Ohh ja sorry, maar maakt punt duidelijk ook of niet? Kruidenmixjes...en die bevatten suiker, MSG ed... Zoals je zegt rotzooi met gluten en rotzooi zonder gluten blijft rotzooi!