In de VS is de omzet van glutenvrije producten tussen 2012 en 2014 met 63% gestegen. Dat constateert marktonderzoeksbureau Mintel.

Glutenvrije chips: 456% groei
Dit jaar gaat de omzet van glutenvrije producten naar verwachting uitkomen op 8,8 miljard dollar ( 7,1 miljard euro). De grootste stijging vindt plaats in de categorie snacks (2,8 miljard dollar, plus 163% ten opzichte van 2012. Chips stegen zelfs met 456%). Vlees en vleesvervangers groeien naar 1,6 miljard dollar (plus 14%), brood en ontbijtgranen naar 1,3 miljard dollar (plus 43%). Met name het broodsegment is 'rijp voor groei', zegt Mintel. Daar maken, opvallend genoeg, glutenvrije producten nog maar 1% van het aanbod uit. In Nederland verkopen de supermarkten sinds begin dit jaar vers gebakken glutenvrij brood. Dat brood, YAM, won vorige maand ook de Jaarprijs Goede Voeding.

Meer diagnoses en gezondheidsvoordelen
De groei is volgens Mintel toe te schrijven aan een toename van het aantal diagnoses van coeliakie 'en andere gevoeligheden voor gluten'. Ook denken steeds meer Amerikanen dat een glutenvrij dieet gezonder is. Maar liefst 22% van de Amerikanen eet glutenvrij. In 2013 was dat nog 15%.

"Glutenvrije producten spreken een breed publiek aan: 41% van de Amerikaanse volwassenen is het eens met de stelling dat ze voor iedereen goed zijn, niet alleen voor mensen met een glutenallergie, -intolerantie of -sensibiliteit", zegt Mintel-analist Amanda Topper. "Fabrikanten die glutenvrije alternatieven of producten met een glutenvrij-etiket bieden hebben hun verkopen daarom de afgelopen jaren dramatisch zien stijgen."

Niet iedereen is overigens overtuigd van de gezondheidsvoordelen van glutenvrij. In 2013 was 33% van de Amerikanen van mening dat glutenvrij een hype was, en dat aandeel is in 2014 gestegen naar 44%. De Nederlandse Coeliakie Vereniging noemt de glutenvrij-trend zelfs een modeverschijnsel.

Gezond of niet, voor producenten van glutenvrij liggen er nog gouden tijden in het verschiet.

Fotocredits: Whatsername