Een Jumbo-franchiser deed dom met Iers vlees uit Nederland. Is het de moeite waard om dat in de krant te zetten?
Gisterochtend verscheen een bericht in de regionale kranten. Het ging eigenlijk nergens over. Nadat het bedrijf vorig jaar Iers vlees uit Polen en Italië had geleverd (terwijl het wel degelijk uit Ierland bleek te komen), bleek een zelfstandige supermarkt die werkt onder de Jumbovlag nog steeds Iers vlees uit een ander land te leveren. Ditmaal uit Nederland. Of het Nederlands of Iers vlees is, is onduidelijk. Het Jumbo hoofdkantoor in Veghel kon er niets aan doen. De winkeleigenaar deed er niets aan. Gaan we er dood van? Nee. Is het een fraude? Nee. Is het dom? Ja. Zelfs de NVWA moest even langs om te vaststellen of er wellicht toch iets aan de hand was.
Wie echter temidden van de vleesfraudes waar de kranten vol van staan zo slordig is, mist een antenne.
Het bericht in de kranten werd gevolgd door verschillende reportages op de Brabantse radio en TV. Hoewel ik zei dat het eigenlijk nergens over ging, behalve verschrikkelijke domheid belandde ik er in maar liefst drie daarvan, waaronder deze:
Boos
Gisteravond belde me een Nederlandse rundveehouder. Hij leverde tot vorige week vleeskoeien aan Van Hattem, het bedrijf dat niet kan aantonen dat het niet fraudeerde met paardenvlees. Nu dat bedrijf tot nader order is gesloten, is hij zijn afzet kwijt. Dat is jammer, want - zo zei hij - Van Hattem betaalde en slachtte goed. En ja, er werd gerommeld met paarden maar dat gebeurde op heel wat plekken. En nee, voor de rest was er niets aan de hand. Nu is een van de beste rundvleesslachters uit de markt verdwenen. Dat is slechts nieuws voor het toch al beperkte rundvleesvee dat in Nederland - dikwijls heel diervriendelijk - wordt gehouden. Boos was hij op Jumbo die er zo'n klerezooi van maakte en iedereen nog gekker maakte.
De twee gevallen hebben natuurlijk niets met elkaar te maken; het oordeel van de vleesboer wordt bovendien ook ingegeven door emotie. En toch heeft hij een terecht punt. Vlees is zo hot dat alles wat er ook maar enigszins mis is onmiddellijk 'nieuws' is en via de media op al het andere afstraalt. Annemieke van Dongen die het stuk voor de kranten schreef, vroeg me of ik het de moeite waard vond om er de aandacht van het publiek op te vestigen. Ik vond van wel. Bedrijven moeten weten dat ze niet laatdunkend met elkaars belangen om kunnen gaan. Van Dongen bood de Jumbowinkelier en het hoofdkantoor de kans om het probleem aan te pakken maar die gaven niet thuis.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden: schaadt dit gedoe het imago van Jumbo, dat van vlees, dat van beide of had het buiten de krant moeten blijven?
Fotocredits: still, Omroep Brabant
---- POLL ----
Dit artikel afdrukken
Wie echter temidden van de vleesfraudes waar de kranten vol van staan zo slordig is, mist een antenne.
Het bericht in de kranten werd gevolgd door verschillende reportages op de Brabantse radio en TV. Hoewel ik zei dat het eigenlijk nergens over ging, behalve verschrikkelijke domheid belandde ik er in maar liefst drie daarvan, waaronder deze:
Boos
Gisteravond belde me een Nederlandse rundveehouder. Hij leverde tot vorige week vleeskoeien aan Van Hattem, het bedrijf dat niet kan aantonen dat het niet fraudeerde met paardenvlees. Nu dat bedrijf tot nader order is gesloten, is hij zijn afzet kwijt. Dat is jammer, want - zo zei hij - Van Hattem betaalde en slachtte goed. En ja, er werd gerommeld met paarden maar dat gebeurde op heel wat plekken. En nee, voor de rest was er niets aan de hand. Nu is een van de beste rundvleesslachters uit de markt verdwenen. Dat is slechts nieuws voor het toch al beperkte rundvleesvee dat in Nederland - dikwijls heel diervriendelijk - wordt gehouden. Boos was hij op Jumbo die er zo'n klerezooi van maakte en iedereen nog gekker maakte.
De twee gevallen hebben natuurlijk niets met elkaar te maken; het oordeel van de vleesboer wordt bovendien ook ingegeven door emotie. En toch heeft hij een terecht punt. Vlees is zo hot dat alles wat er ook maar enigszins mis is onmiddellijk 'nieuws' is en via de media op al het andere afstraalt. Annemieke van Dongen die het stuk voor de kranten schreef, vroeg me of ik het de moeite waard vond om er de aandacht van het publiek op te vestigen. Ik vond van wel. Bedrijven moeten weten dat ze niet laatdunkend met elkaars belangen om kunnen gaan. Van Dongen bood de Jumbowinkelier en het hoofdkantoor de kans om het probleem aan te pakken maar die gaven niet thuis.
Ik ben benieuwd wat jullie vinden: schaadt dit gedoe het imago van Jumbo, dat van vlees, dat van beide of had het buiten de krant moeten blijven?
Fotocredits: still, Omroep Brabant
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 mei krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Wederom een "incident".
Een gestoorde filiaalhouder, een Jumbo die dat blijkbaar niet eens serieus op meent te hoeven pikken. Er wordt dus blijkbaar op heel wat plekken met paarden gerommeld, en als van Hattem dan nota bene zelfs nog een van de beste "rundvleesslachters" was....
Ik kan maar één conclusie trekken, de sector is totaal, helemaal, door en door verrot.
Ontbrekend normbesef, zero zelfreinigend vermogen.
Zo'n rundveehouder heeft er blijkbaar ook onvoldoende direct belang bij om knoeiers aan te geven, terwijl nota bene zijn eigen glazen worden ingegooid. Van Hattem betaalde goed.
Geen wonder dat de consument zich meer en meer naar kleinere en biologische slagers wendt, waar men - hopelijk terecht - meer vertrouwen in heeft.
Daarnaast raken de nodige onverschilligen nog verder afgestompt.
Dat vlees in de super goedkoper is dan groenten, kán natuurlijk niet, en is veelzeggend.
En dit is dus WEL fraude, Veerman: "de zaken worden anders voorgesteld dan ze zijn, door op papier of digitaal een onjuiste weergave te geven van de werkelijkheid".
Slaat de normvervaging nu ook al op Foodlog toe?
Opvallend is inderdaad het gebruik van het woord incident door journalisten. Het lijkt zijn betekenis te hebben gekregen vanuit de affaires rond Vion en ZLTO en wordt gebruikt om het daarmee te verbinden.
Fraude? Naar de letter ja, want iets moet zijn wat het zegt te wezen. Naar de geest? Dan zou je ook economisch gewin willen zien. Volgens mij is dat er niet én ik weet eigenlijk niet wat dit voor vlees is: is het Nederlands of Iers? Het is vooral een tegenspraak.
Ik durf Jumbo het vertrouwen wel te geven (sprak er na de affaire van de zomer van 2013 uitgebreid een aantal malen met hen over) . Jammer voor Jumbo is het feit dat een heel 'gewoon publiek' - waar zo'n bedrijf het van moet hebben - dat inmiddels niet meer doet.
Ik ben maar een leek, Dick, maar "Iers" vlees heeft bij mij - ondanks de paarden -
nog steeds een premiumconnotatie.
Bij Jumbo zélf ook trouwens: "Het Ierse rundvlees wordt in reclame-uitingen van de Jumbo als topkwaliteit aangeprezen, omdat de runderen
'de rust en ruimte om te grazen en te groeien' hadden in de 'groene Ierse weides'".
Niet zo onschuldig dus, en wat mij betreft niet alleen naar de letter fraude, met de bijbehorende fraudewinst en strafbaarheid.
Hoe lang blijven instanties als de NVWA dit soort geknoei nog door de vingers zien?
Als hier niet een keer korte metten mee gemaakt wordt, blijft dit etikettengerotzooi dooretteren, en blijven Jumbobaasjes hun klanten belazeren. En wat mij betreft
niet jammer, maar volkomen terecht dat zo'n lamlendige reactie van Jumbo klanten kost.
Ik vraag me wel eens af of het de slagers het wel eens goed kunnen doen bij de NVWA, zijn de eisen wel eens duidelijk? Verder vindt ik dat de NVWA de bedrijven die de boel niet op orde hebben moeten helpen om de boel weer op orde te krijgen, bij de AID doen ze dat wel eens.
Geen knollen voor citroenen verkopen, moet dat nog uitgelegd worden, Jordi?
Je bent wel een enorm rund als je nú nog met etiketten of met paarden stunt.
Verder onbegrijpelijk dat dit nu opnieuw gebeurt, een klein jaar na de vorige "Vlees van Oorsprong" Jumbo-etikettenaffaire en alle mammoetkletsika over waterdichte systemen:
"Er komen extra audits en er wordt gezocht naar een waterdicht systeem waarbij het onmogelijk wordt vlees fout te etiketteren. Tevens zal het bedrijf klanten en de slagers in de winkels extra sensibiliseren voor de identiteit van het aangeboden vlees zodat het maken van fouten verder wordt uitgesloten door de communicatie in de winkel"
Vooral onbegrijpelijk: dat het Jumbo-hoofdkantoor zélf blijkbaar nog steeds
onvoldoende extra is gesensibiliseerd.
Daar helpt - nog los van de vraag wie dat dan zou moeten gaan betalen -
ook geen koesterend lievemoederen van de NVWA meer aan, Jordi.
Alleen nog klanten die wél voldoende gesensibiliseerd zijn en met hun voeten stemmen.