Beschermd in Frankrijk, maar niet daarbuiten
Sinds 1991 hebben de Calissons een beschermde status in Frankrijk. Een Europese herkomstbescherming - als Beschermde Geografische Aanduiding - is er nog altijd niet. De producenten kunnen het maar niet eens worden over zaken als de herkomst van ingrediënten, receptuur en afmetingen.
Chinees merk
Het gekibbel wordt nu afgestraft door de Chinese zakenman Ye Chunlin uit Shanghai. Als de beruchte 'derde' naast de vechtende honden, heeft hij het merkenrecht op de naam Calissons d'Aix gedeponeerd bij het Chinese merkenbureau Sipo. Dat betekent dat de Franse Calisson-producenten het lid op de neus krijgen en Ye Chunlin er met het been vandoor dreigt te gaan. Van de ongeveer 900 ton Calissons die jaarlijks geproduceerd worden, is nu nog geen 10% voor de export bestemd. Uitbreiding van dat volume is kansrijk, want authentieke Franse eetwaren zijn nu eenmaal 'in'.
De Franse zoetwarenmakers zijn dan ook in rep en roer. De Union des Fabricants des Calissons d'Aix (UFCA), die 11 calissonmakers in zijn gelederen verenigt, vecht de registratie bij Sipo aan. De UFCA gelooft in een goede afloop. De affaire heeft er in ieder geval voor gezorgd dat de Europese aanvraag 25 november ingediend wordt. Erkenning én bescherming van de Franse Calisson d'Aix kan dan in 2018 een feit zijn.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Chinezen produceren zelf niet veel suiker. Niet al te veel bieten en relatief meer suikerriet in het zuiden. Veel import uit Thailand.
Suikerconsumptie gaat nu omhoog door de toename van consumptie van frisdranken en processed food en vooral bij de jeugd.
Traditioneel Chinees eten gebruikt niet al te veel suiker, behalve de regio Shanghai met sweet and sour.
Nog geen grote ramp: China's suikerconsumptie bungelt momenteel nog ergens onderaan in de statistieken. Alhoewel het vast ook daar een groeimarkt is (punt intended).