De betrokken fastfoodbedrijven hebben hun banden met de leverancier verbroken en zich onmiddellijk bij de Chinese consumenten verontschuldigd.
Consumentenvertrouwen
Analisten vragen zich af of 'excuses' voldoende zullen zijn om het vertrouwen bij de consumenten te herstellen, vooral voor Yum Brands dat na een vergelijkbaar voedselveiligheidsschandaal in 2012 zijn verkopen zag kelderen. Yum Brands had net weer een 'correcte' kwartaalomzet laten zien. "Ik weet niet of het iets is dat gemakkelijk goedgemaakt kan worden met excuses, want op dit moment genieten de bestaande systemen niet veel vertrouwen", zegt marktanalist Benjamin Cavender tegen Le Figaro.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Het schandaal breidt zich als een olievlek uit: behalve McDonald's en Yum Brands blijken nog veel meer (internationale) fastfoodbedrijven zich van de producten van Shanghai Husi Food bediend te hebben, schrijft Reuters. Om er een paar te noemen: Starbucks, Burger King, Dicos, pizzaketen Papa John's, zelfs Ikea tuimelen over elkaar heen in hun haast om op de Chinese Twitter-variant Weibo te verklaren dat alle banden met Shanghai Husi Food verbroken zijn, alle producten uit de schappen gehaald of dat ze er al lang geen zaken meer mee deden.