Een consortium onder leiding van het Chinese staatsinvesteringsfonds China Investment Corp. (CIC) zou een overnamebod overwegen op de Chinese activiteiten van Yum Brands, het Amerikaanse moederbedrijf van KFC en Pizza Hut. Yum Brands runt in China meer dan 7100 vestigingen van KFC en Pizza Hut en is met 24% de marktleider in fastfood. Door de eventuele overname zou de Chinezen zelf de grootste speler in de door buitenlandse bedrijven gedomineerde Chinese fastfoodmarkt worden.

Afgedwongen afsplitsing
Het gaat om een deel of de gehele controle over de Aziatische tak van Yum Brands, die vorig jaar verantwoordelijk was voor 53% van de jaaromzet van het fastfoodconcern, aldus een expert. Met een eventuele deal is een bedrag van $7 tot $8 miljard gemoeid. Yum Brands kampt de laatste jaren met een dalend marktaandeel. In 2010 was dat nog 39%. Het bedrijf is volgens zijn website van plan om dit jaar 600 nieuwe restaurants te openen in China.

In oktober vorig jaar gaf Yum Brands toe aan de druk van activistische investeerders om het Aziatische deel van zijn activiteiten af te splitsen. Behalve het CIC-consortium zouden ook het Singaporese staatsfonds Temasek Holdings en de Chinese investeerders Primavera Capital en Hopu Investment Management geïnteresseerd zijn in Yum China.

Fotocredits: 'From Chairman to Colonel', oinonio
Dit artikel afdrukken