image


Je kunt er tegen zijn, maar stoppen kun je het niet! Vergelijk eens wat het kost: pak voorgesneden en the real thing. Vergelijk de prijzen en je schrikt je wild.

Ongeveer 2,5% van de supermarktomzet wordt gerealiseerd in de categorie panklare groenten. In 2007 werd er in de supers voor in totaal 50 miljoen euro omgezet. Het is een snelgroeiende categorie, met een groei van circa 10% per jaar. Verwacht wordt dan ook dat de supermarkten de komende jaren flink in extra koelruimte zullen moeten investeren. De categorie profiteert van de trend naar gezond gemak, èn de bereidheid van de consument om daar wat meer voor te betalen. Gelukkig voor de supermarktondernemer heeft het seizoen nauwelijks invloed op de verkoop. Zomer en wintergroenten worden door de consument in gelijke hoeveelheden afgenomen. In het schap domineren de huismerken.

Het assortiment wordt echter steeds uitgebreider, waardoor de koeling te klein dreigt te worden. Zo is in het afgelopen jaar het aanbod roerbakgroenten, stoomgroenten en maaltijdsalades fors uitgebreid. Daarnaast is er nog een forse inhaalslag mogelijk in eenpersoonsporties. Extra investeringen in koelruimte lijken dan ook niet te vermijden.


bron: Levensmiddelenkrant met dank aan foodholland
Dit artikel afdrukken