De campagne van het ministerie van VWS en de voedings- en frisdrankindustrie tegen overgewicht mist de belangrijkste doelgroep. De boodschap komt niet door bij mensen uit de lage sociale economische klassen. Het effect is nu allleen dat gezonde mensen worden aangezet nog wat gezonder te gaan leven, meent directeur Hans Stam van de Nederlandse Hartstichting. Stam gaat binnenkort met de industrie in gesprek om wat aan de campagne te doen. Het Convenant Overgewicht, dat minister Hoogervorst van VWS in 2005 met de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) heeft gesloten, heeft er wel toe geleid dat het gebruik van nieuwe, minder schadelijke producten met minder calorieën is gegroeid. Maar het zijn vooral de hoger opgeleiden die voor deze producten kiezen.
Van de Nederlanders met een hbo-diploma of een universitaire opleiding is eenderde te zwaar. Onder de mensen met alleen basisschool is dat meer dan de helft. De Hartstichting zou daarom graag zien dat de industrie zich bijvoorbeeld meer zou richten op de vmbo-leerlingen. Stam vindt het nog te vroeg om te kiezen voor strengere regels van de overheid, zoals het verbieden van frisdrankautomaten op scholen. De industrie is volgens hem van goede wil.
bron: AD
Op 30 november krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Ailko, wat jij schetst is waar het ook wmb om gaat: kleine maar zekere stappen zetten. Dus ophouden met onhaalbare percentages afspreken in convenanten en dreigen met verboden als'de industrie' niet voldoende doet en 'de burger/consument' niet voldoende luistert.
@ Wouter, VMBO onderwijs is in vele gevallen nog niet competentie gericht en dus nog sturend opgezet. Hier wordt al erg veel met de diverse creatieve vakken gedaan, vooral met de handjes. na 2008 zal dat dus anders gaan. Uiteraard zijn de scholen ook bezig met suikervrije frisdranken en het ondertrepen van veel water drinken. Toch zul je om de leerlingen na de kantine te trekken ook dingen moeten aanbieden die minder gezond zijn. Doe je dat niet dan krijg je nog meer dan nu het geval is dat de kinderen naar de dichstbijzijnde supermarkt stappen om te lunchen met een pak gevulde koeken etc.
Veel beter zou zijn dat er ook les gegeven wordt in voedingsleer. Daar wordt gelukkig steeds meer gevolg aan gegeven. Met opmerkelijk positieve resultaten. ;-)
Dat verbod op frisdrankautomaten komt er dus, op termijn, als het aan die regelindustrie ligt. De campagnes zijn nauwelijks te missen en zo eenduidig en helder van boodschap dat ook ongeinteresseerde mensen met lagere-schoolniveau ze kunnen begrijpen. Campagnes helpen niet voldoende en zullen dat ook niet doen. Want het is toch algemeen bekend dat er onder lagere klassen veel meer een snack- en snoepcultuur aanwezig is? Die krijg je er niet uit op korte termijn. Oplossingen voor de langere termijn zijn er genoeg: consultatiebureaus, (school)artsen en onderwijzers zouden er structureel meer aandacht aan kunnen besteden, zodat volgende generaties met gezondere producten opgroeien. Verder: het is VMBO, wat deels beroepsgerichte opleidingen zijn. Laat de leerlingen meer met hun handen doen.
Tot slot: waarom is het niet bespreekbaar om suikervrije drankjes in de automaten te doen? En waarom doen scholen dat niet? Dingen met groene-thee-extract erin enzo...
Thx, die was ik nl. kwijt. Ik dacht de uitspraak van Hoogervorst zelf kwam. Enfin, Stam blijkt ook een goede politicus met zijn uitspraak dat de industrie naar zijn idee van goede wil is ;-)