De afgelopen maanden hebben C1000 en Jumbo Supermarkten verschillende scenario's uitgewerkt voor hun respectievelijke formules. Hun conclusie is dat de klant het best bediend wordt met één, sterke, formule. De huidige Jumboformule (laagste prijs, grootste assortiment en beste service) wordt door klanten al jaren hoog gewaardeerd.
Concreet betekent het besluit volgens de Levensmiddelenkrant dat de komende jaren circa driehonderd C1000 winkels zullen worden omgebouwd tot nieuwe Jumbo’s. Daarmee zal het totale aantal Jumbo winkels uitgroeien tot circa 600 met een marktaandeel van zo’n 20 procent en een consumentenomzet van ongeveer 7 miljard euro. Wanneer welke winkel wordt omgebouwd, zal later worden bepaald. Het integratietraject moet in circa drie jaar worden voltooid.
Op 2 oktober krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Aan de ene kant is het fijn, meer homogeniteit, zodat je tenminste weet dat als je iets zoekt als je niet op je vertrouwde plek bent, of ze het hebben en waar het ligt.
Maar wat zal het effect zijn, in de toekomst AH als grootste, Jumbo als tweede en nog wat mini-supermarktjes als niche in dorpjes of rijke buurten?
Ben fan van beide grote supermarkten, al word ik ook beangstigd door om de 1000 meter een AH te zien opspringen, en binnenkort dus de 'niet-meer-zo-underdog' Jumbo die me datzelfde gevoel gaat geven. Is dat slechts onderbuik of is zulke angst voor groot, groter, grootste eenheidsworst gerechtvaardigd?