De Britse supermarkten maken een radicale ommezwaai. Tot voor kort waren de supers, verenigd in het British Retail Consortium (BRC), voorstander van zelfregulering door producenten om de hoeveelheid suiker in producten terug te brengen. Ze steunden de zogeheten 'Responsibility Deals' waarmee de regering de voedingsindustrie vroeg vrijwillig te minderen.

Wettelijke verplichting
Volgens het BRC slaagt de overheid er echter niet in de alomvattende suikermaatregelen door te voeren die nodig zijn om de nationale gezondheid te beschermen. De BRC pleit daarom nu voor strengere en verplichte maatregelen. Daarmee scharen de supers zich in het kamp van diverse Britse gezondheidsactivisten die al langer voor suikerreductie pleiten. Volgens de BRC moet de in februari verwachte regeringsstrategie om kinderobesitas te bestrijden, gebaseerd zijn op een wettelijke verplichting minder suiker in levensmiddelen te verwerken.

'De grootste aanpassing in het nationale voedingspatroon ooit'
De BRC sluit zich aan bij de conclusie van Public Health England, dat een suikerreductie van 50% voorstelt in producten als gebak, koekjes, ontbijtgranen, zuivel, toetjes, chocoladerepen, snoep en frisdrank. De maatregel zou 'de grootste aanpassing in het nationale voedingspatroon ooit moeten opleveren', schrijft de Daily Mail.

De supers lijken eieren voor hun geld te kiezen. Zij lijden imagoschade door de toenemende protesten tegen suikerrijk eten. Het probleem om toch lekkere producten te maken, ligt nu bij de fabrikanten.
Niet alleen voedingsproducenten maar ook retailers, fast foodketens, koffieshops en andere verkooppunten zouden verplicht minder suiker in hun producten moeten verwerken. Producenten zouden de suikerreductie in verschillende stappen kunnen realiseren, om consumenten geleidelijk aan te laten wennen aan minder zoete smaken. Alternatieve opties zijn het gebruik van natuurlijke alternatieven, zoals stevia, of het verkleinen van porties. Andrew Opie van de BRC: "Wij geloven dat de meeste winst te behalen valt met verminderingsdoelstellingen die zich richten op de categorieën waarmee kinderen de meeste suiker binnenkrijgen, als onderdeel van een bredere verminderingsstrategie. Om effectief te zijn, moeten ze op alle bedrijven in de levensmiddelensector van toepassing zijn, dus verplicht."

26 gram per dag minder
Volgens experts zouden de voorgestelde maatregelen de hoeveelheid suiker die 11 tot 18-jarige kinderen binnenkrijgen met 26 gram per dag verminderen. Voor kinderen van 4 tot 10 jaar levert de ingreep 19 gram suiker per dag minder op en voor volwassen 17 gram.

Tegenstanders
De ommezwaai van de retailers wordt niet door alle partijen onderschreven. Voedingsproducenten, eetgelegenheden en restaurantketens zijn het er niet mee eens. Zo zegt Tim Rycroft van de Food & Drink Federation dat bedrijven zelf moeten kunnen uitmaken hoe ze met suiker omgaan in plaats van dat hen van bovenaf maatregelen worden opgelegd. "Wij denken dat focussen op alleen suiker niet gaat helpen omdat calorie-inname en te weinig bewegen het meest bijdragen aan obesitas. [..] Suiker bepaalt nog veel meer in eten naast de smaak. Suiker speelt in rol in de textuur en kleur en fungeert als een conserveringsmiddel, dus het is nog niet zo eenvoudig de suiker er uit te halen op een manier die consumenten zullen accepteren."

De supers lijken eieren voor hun geld te kiezen. Zij lijden imagoschade door de toenemende protesten tegen suikerrijk eten. Het probleem om toch lekkere producten te maken, ligt nu bij de fabrikanten.

Fotocredits: 'My Supermarket Nightmare', Paul Townsend
Dit artikel afdrukken