'Risico veel te groot'
De supermarktondernemers in het Distrifood Winkelierspanel kunnen zich niet voorstellen dat zij een vergelijkbare stap zouden durven zetten. "Boodschappen doen is bij ons ook een sociaal gebeuren en geen race tegen de klok", aldus een Groningse Coop-ondernemer. Een Gelderse Plus-uitbater vindt het risico veel te groot. "Je stuurt de consument die dit niet wil op die manier naar de concurrent", zegt hij in Distrifood. Vooral op het platteland zal een dergelijke aanpak niet op bijval kunnen rekenen, schatten de Panelleden.
Je stuurt de consument die dit niet wil op die manier naar de concurrent'Goede herinnering creëren'
De leden van het Panel zien de ingreep van AH als een experiment. Vanuit die invalshoek zouden ze zelf misschien ook wel durven experimenteren, maar daarbij blijft tenminste één bemande kassa het minimum. Een volledig cashloze supermarkt zien ze niet zitten: "Ik zou er zeker één overhouden voor ouderen", zegt een Panellid. Ook wijzen de Panelleden er op dat de caissière het 'laatste visitekaartje' van een winkel is, waarmee je als winkelier de mogelijkheid hebt een goede herinnering te creëren waarmee klanten graag terug zullen komen.
Klantcontact
Meer dan de helft van de Panelleden ziet overigens het AH-experiment wel 'passen in de tijdgeest waarin consumenten meer zelf willen en moeten regelen'. Dat biedt kansen én valkuilen. "Misschien dat je dan op de winkelvloer meer aandacht aan de klant kunt geven", klinkt het, in lijn met de insteek die Albert Heijn gekozen heeft aan de Weteringschans. Het klantcontact is cruciaal: "Hoe minder contact je met de klant hebt, hoe makkelijker die de overstap maakt naar online boodschappen doen", huivert een andere AH-ondernemer, die vreest voor de toekomst van fysieke winkels.
Fotocredits: 'Shop till you drop', FaceMePLS
Op 30 december krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Logische oplossing? Bij veel benedenwoningen die een kliko hebben staan is dat al een oplossing. Ik lees nl ontzettend vaak dat men een briefje in de bus vind waarop staat dat het pakje 'in de blauwe container naast de deur' ligt, hoeft er niks aan de huizen gebouwd teworden. En dan nog, zal je een pakket'kast' aan laten bouwen, hoe groot moet die worden? Als je altijd kleine pakjes besteld en je beseld eens iets groters heb je er nog geen reet aan.
Nee, ik vind zelf ook, als je iets bestld, zorg dat je thuis bent. Ik heb ook te vaak de ost aan de deur gehad of ik voor hetzelfde huisnr keer op keer een pakje wilde aannemen. Voor hen niet meer, want dat werd me teveel, op een gegeven moment ekle dag in de week. Bij veel bedrijven kun je de dag van bezorgen aangeven, bijv Wehkamp, kies dan een dag dat je thuis bent. Of laat het op je werk bezorgen, dat mag bij heel veel werkgevers gewoon.
Als ik vlees bij een bioslager bestel wil ik niet eens dat de buren het moeten aannemen, dan zorg ik echt dat ik thuis ben, des te sneller kan ik het in de vriezer doen, mooie verpakkingen of niet, zal je buurvrouw net die avond niet thuis zijn als je het wilt gaan halen, moet je tot de volgende dag wachten, ga je eerst naar je werk, dan heb je het pas die dag laat, wat dan? Is het dan nog steeds bevroren?
Edit: oh ja Mark, hoe doen we het dan in flats? Wat nu als je een flat hebt met 50 bewoners, 1 ingang, brievenbussen zitten in een niet zo'n grote ruimte, waar oh waar zou je dan 50 flinke boxenvoor pakketten willen bouwen/installeren? Dat lukt echt niet in de meeste flats, geen enkele ben ik bang, dar is gewoon geen ruimte voor.
Mark#22
Je gaat niet in op de argumenten van anderen, en claimt 'gelijk'.
Je verklaart mijn argumenten 'gekleurd' op een haar na. Welke haar, Mark ?
En je deelt de maatschappij in groepen mensen, die niet interessant zij, en beter hun mond houden. Want discussie is in de moderne marketing alleen gewenst bij de juiste 'kleur'. Begreep ik dat goed ?
Je visie dat ouderen qua inleving en anticiperen op het heden a priori niet interessant zijn voor jouw visie op 'innovatie', komt me niet erg slim over.
Ik beledigend. nee, hoor. Gewoon een nuchtere vaststelling.
In inderdaad kom ik uit een kritische cultuur waar pro's en contra's worden afgewogen.
Ik stop op deze draad.
Mark#22, wat betreft groente en fruit laten bezorgen zie ik toch wel een dingetje. Als ik appels koop zoek ik ze altijd uit, er zitten er namelijk altijd tussen met een plekje. Hetzelfde met sla, komkommers, paprika, eigenlijk bijna alles. Ik heb een tijdje een abonnement gehad op een bezorgservice, maar dan zitten die appels die ik normaliter zou laten liggen er wel tussen. Misschien ben ik wel een zeikerd, maar dat probleem zie ik niet zo snel opgelost worden zonder dat de prijs omhoog gaat.
Astrid er bestaan al verpakkingen waarin diepvries 24 uur bevroren blijft.
Daar doel ik niet op Astrid. Verzin zelf eens een logische andere oplossing? Hint: post kwam ooit via een gat in je deur. Best maf toch? Geredeneerd vanuit 1900?